Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Hej,

Idag blev jag attackerad av ena dämparen som delade sig på mitten och kastade en fjäder på mig. Är det vanligt att de delar sig på mitten?

Vparts säljer ett par för 4500 kr men då krävs det Vida för att aktivera dessa.

Någon som vet vad Volvo tar för ett par?

Kollade på ett klipp på Youtube där han byter ut de gamla mot nya Volvo delar och då fungerar det direkt utan Vida aktivering.
TommyP86 skrev: fre 21 jun 2024, 22:12 Beror på om det är nya varianten eller gamla. Vad har du för nummer? De gamla var för högt utväxlade så dom gick fort sönder.
Jag lyckades inte hitta något artnr på lilla ytterhöljet som satt i toppen eller på stora delen som sitter i luckan och till takfästet.
Fanns bara varningstext på lilla ytterhöljet.

Enligt Vpart finns dessa original nummer :
Vänster: 31386705, 31479627
Höger: 31386706, 31479628
Hajdy.
Nej, man behöver inte kalibrera de nya dämparna, men jag avråder er alla att köpa billiga kopior -läs de som kostar runt 2500k. Dessa är helt värdelösa och hallgivarna är helt åt skogen, de mäter ca var annat varv typ. De är svåra att få att fungera tillfredställande i XC60. Kör helst original hur dumt det är låter.
Retrofitp3 skrev: sön 23 jun 2024, 13:57 Hajdy.
Nej, man behöver inte kalibrera de nya dämparna, men jag avråder er alla att köpa billiga kopior -läs de som kostar runt 2500k. Dessa är helt värdelösa och hallgivarna är helt åt skogen, de mäter ca var annat varv typ. De är svåra att få att fungera tillfredställande i XC60. Kör helst original hur dumt det är låter.
Menar du 2500 kr per st eller paret?
Om du byter från gamla numret till nya måste du byta båda. Den kommer heller inte gå hela vägen upp. Utväxlingen är olika, så den tror den är max uppe när den egentligen bara är 70% öppen.

Vet inte om du måste in på volvo eller om det går att ändra med vida själv, men ändläget ska justeras.
TommyP86 skrev: mån 24 jun 2024, 11:18 Om du byter från gamla numret till nya måste du byta båda. Den kommer heller inte gå hela vägen upp. Utväxlingen är olika, så den tror den är max uppe när den egentligen bara är 70% öppen.

Vet inte om du måste in på volvo eller om det går att ändra med vida själv, men ändläget ska justeras.
Märkligt att Volvo inte förklarar detta om så är fallet när man ställer frågan om man måste byta båda eller bara den som är trasig.
Svaret var är att det finns inget krav att man måste byta båda.
Borde det inte stå i deras system att man måste byta båda om någon av dessa går sönder.

I detta klipp så byter personen båda och det verkar fungera efter bytet.

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]

Är fästet helt och sitter som det ska?

Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&oum[…]