Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att vissa får avslag är helt beroende på rosten uppkommit och spritt sig, kommer den utifrån av stenskott och stensprut så syns det och det enda som skyddar emot det ör att foliera kanterna på skärmarna pga av den dåliga designen och innerskärmar som inte täcker som på V60. Hade XC60 haft skärmbreddare som XC70 eller möjlighet till lackade som nyare XC60 så skuller detta vara löst.
Sedan har vi problematiken med nötningen mellan innerskärm och skärmkant som med hjälp av de konstant fuktiga tvättsvamparna (ljuddämpningen) innanför så accellererar bara roster ytterligare inifrån. Mina skärmar var rostiga på plana ytorn på insidan där svampen legat emot, där innerskärmen nött emot lacken och skärmen hade inte speciellt mkt med stenskott och de som uppstått har jag alltid lagt i med epoxigrund och 2k-lack. 1k grundfärg och 1k bättringsstift funkar inte det är inte diffusionstätt och det rostar omgående.
Egentligen är bulletinen för vänster framskärm som tydligen drabbast värst på bilarna men de brukar ta båda. Om skärmarna är för rostiga så döms dom ut annars så slipas dom ner och lackas samt så appliceras vax-rostskydd på hela insidan, finns en beskrivning hur detta ska utföras ifrån Volvo.

Bakskärmarna på min XC60 lackades om av min Volvo ÅF när den var 3år gammal då det uppkommit lackbubblor på kanterna. Samtidigt som de lackade om så betalade jag skadeverkstan att foliera skärmkanterna med 3M-folie och efter det behöver man inte bekymra sig varken om stenkott eller nötning av innerskärm. Bakskärmarna är lika påverkade eller faktiskt mer av stenskott då det är en större blottad plåtkant.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
ja, vänster var helt sönderrostad, men den lackerade jag som sagt själv om förra året, egentligen var skärmen i så dårligt skick att den skulle ha varit utbytt. Bak är det massor av bubblor på båda sidor. Är bulletinen på vänster så ids jag nog inte ens åka in och försöka få det på nån goodwiil då den som sagt är lackerad.
På min MY14 bubblar vänster framskärm ovanför stänkskyddet. En billackerare jag känner säger att rosten kommer från insidan och att det är lönlöst att lacka om skärmen, utan byte till en ny är enda alternativet. Dock för gammal för garanti. Vart köper man en NY skärm till rimlig peng? Autodoc verkar ha, men vad är det för kvalitet? Min har facelift, men är det ändå samma skärm som till modellåren innan?
Bilagor
IMG_9854.jpeg
IMG_9854.jpeg (2.85 MiB) Visad 1555 gånger
IMG_9855.jpeg
IMG_9855.jpeg (2.74 MiB) Visad 1555 gånger
@mange69, Har du frågat? Flera äldre än dina 10 år har fått sina utbytta i år
mange69 skrev:Kanske får testa…
Åk till skadecenter på din lokala Volvo ÅF och ber att de gör en Goodwillansökan till Volvo centralt, denna ser riktigt rutten ut.
Var i kontakt med skadecenter här i stan, fick tid för bes om ett par veckor, tog upp frågan om dörrar och skärmar fram och bak. på dörrarna har Volvo haft förlängd garanti i 4år och skärmar fram och bak 10år. och enlig personen jag pratade med så ska detta ha noterats när man tex haft bilen inne på service då det är något som alla mekar bör veta, jag sa att jag haft upp frågan för några år sedan med serviceverkstan, men fick då avslag. Killen på skadeverkstan tyckte jag skulle ta det ett steg vidare iom att han tyckte att de gjort fel....fortsättning följer
Nån nämnde autodoc-skärm. Har provat, den är godtagbar men det är knappt. Mycket bryta, dra och böja för att få det till, sen ska det lackas med tillhörande förarbete. Köp en original så sparar du dig irritationen. Made in taiwan för övrigt.

Aha okej tack! Ska köpa nya spridare. Fick up[…]

Liten vårstädning, i alla fall på[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]