Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 där jag har papper från förra ägaren att dessa bussningar byttes för nästan precis 3 år sedan men de är tokslut och måste bytas omgående. Gått ca 4000 mil sedan bytet.
Har mkt svårt att tänka mig att det är normalt att de håller så kort tid.

Har en annan V70 jag bytte på själv också det för ca 3 år sedan och skall jämföra när den kommer hem.
Precis kikat på den V70 jag själv bytte på för 3 år sedan och de är inte i närheten av att behöva bytas ut.
Antingen har verkstaden blåst tidigare ägare eller så är det ngt annat märkligt som gjort att de tagit slut så fort.

Ngn annan som har bussningar som blivit dåliga på väldigt kort tid?
Köpte våran -16 D4 awd vid 9000 mil och egentligen var det väl dags redan då. Tyckte bilen var lite ostabil/svajig i kurvor, som om bakvagnen inte hängde med riktigt.
Vid 10000mil började det gnälla och mycket riktigt hade en av bussningarna släppt och den andra hade delvis släppt.
Bytte till Powerflex och hoppas det ska ha löst problemet en längre tid.

// Jonas
Jag läste nånstans inför mitt byte att vissa efgermarknadsbussningar inte håller måttet och original är att föredra.

Håller med föregående, efter nya bussningar och hjulinställning ligger bilen bättre på vägen än på länge så man hinner nog köra ett par år med halvkass väghållning innan bussningarna ger sig helt.

Poweflex är kanonbra hållbarhet, satte sånna i min förra Saab och de höll så länge jag hade bilen ca 18000mil efter bytet. Dock fördärvade de kupeklmforten en del på Saaben, ledde in mycket stomljud från bakre hjulupphängningen med lågprofildäcken jag hade. Funkar säkert bättre på XC70 som har lite mer gummi på däcken :-)
Dom brukar säga en 15000+ mil, men mina höll inte så länge knappt 9000 mil, dom nya var också tokslut på kort tid, kanske ungefär samma som för dig.
Verkar mera som det är tiden och inte milen som knäcker dessa, min bror körde 32000 mil utan att byta, men då var det dags, men han bytte bil istället

Kablarna från de gamla kontakterna satt bra.[…]

En manuell växellåda bör inte kunn[…]

Byta servo XC60

Du skull bytt den när den började br&ari[…]

Viktfördelning 850 (854) - 95

Ungefär 60% fram generellt. Men vill man veta[…]