Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min XC70 -13 har fått fel på bakluckan. Om jag väljer att öppna antingen från kupén, via fjärren eller med knappen på luckan så går den upp i vanlig ordning, när den når toppläget vänder den direkt och stänger luckan.
Har försökt att hålla fast den och hålla in stängningsknappen minst 3 sek för omprogramering av öppningshöjd har också provat kopplat ut ena batteripolen i 30 min ingen skillnad.
Någon som har en idé?
Aldrig hört talas om det, men jag kan ju tänka mig ett kabelfel så att när luckan kommer upp tror den att du trycker på knappen.

Om överlastskyddet löser ut felaktigt borde den inte gå hela vägen ner igen.
Tjoho.
Jag satt och funderade lite på det där och jag kom fram till att det egentligen bara finns en logisk orsak till att den beter sig så där och felet borde ligga i elmotorn till bakluckans lyftanordning.
Det ligger till så här att det enda som talar om för styrenheten att luckan har kommit till sitt ändläge är 2 st hallgivare inbyggda i elmotorn. När motorn aktiveras så räknar styrenheten antalet [rounds] eller antal varv på motorn kan man säga som är ca 935 varv vill jag minnas. Det är just därför man kan programmera öppningsgraden på luckan då man i sin enkelhet bara sparar aktuellt varv där luckan befinner sig, t.ex varv 638. Då tillåter inte styrenheten att elmotorn går längre än 638 varv nästa gång du öppnar.

Varför jag tror att det är elmotorns hallgivare som framkallar detta fel är för att styrenheten inte längre kan räkna antalet varv på elmotorn utan det är överbelastningskyddet som utlöser när luckan når sitt fysiska stopp och styrenheten tror något istället blockerar luckan och påbörjar då istället sin stängningsfas direkt. Elmotorn kommer alltid att gå åt andra hållet då styrenheten aldrig räknar antal varv vid stängningsfasen utan förlitar sig endast på den yttre brytaren i låset sluter när låset når låsbygeln. Därefter tar soft-closemotorn över. Jag vill nog även påstå att det är också därför du heller inte kan programmera öppningsvinkeln då styrenheten inte vet hur mycket elmotorn har snurrat. Rent teoretiskt kan det vara styrenheten också som felet ligger men tror inte det. På elmotorn sitter en planetväxellåda som ökar verkningsgraden för att orka komprimera returfjädern. Returfjädern drivs med en tandrem från växellådan. Jag tror inte att det är föroreningar eller fysiska delar som stör hallgivarna då de sitter längst bak i kedjan. Utan jag tror bara de gett upp helt enkelt. Det går att byta motor faktiskt om man vill komma undan de 7000 kr som en motorenhet kostar. Det sitter en variant av Johnson Electric DC planetary 32 där inne.
Rostskyddstips

Owatrol och Fluid-film är välkända […]

Bud från utländsk intressent för a[…]

Hej på er! Jag har felkod P2101 i min Volvo[…]

Oki, men 70 mil är det ju inte mån[…]