- tor 20 jun 2024, 04:53
#1581747
Hej!
Min kylare exploderade för en vecka sedan. Den har läckt i flera år och i kombination med att kylfläkten har slutat fungera och bristande fokus så lät jag den gå för varm så att gaveln öppnade sig. Beställde en ny kylare och plockade ur den gamla och lät bilen stå utan ström över natten. Monterade den nya kylaren utan problem dagen efter och felsökte fläktstyrningen och konstaterade att kablarna som styr hastigheten till fläktrelät/speedcontroller (anslutning 1,2 i mitten av relät) hade ärgat av. Klippte av den gamla kontakten och lödde på nya kablar och stift.
Kopplade på batteriet men glömde att koppla in fläktrelät och förstökte starta men den drog bara runt. Kopplade in fläktrelät igen och försökte flera gånger till men den drar runt motorn men tänder inte. Lossade bränsletillförseln på fuelrailen ovanför spridarna och det är bra flöde på soppan. Har försökt att se om jag får gnista men jag lyckas inte se någon. Har testat att koppla tändstift direkt från tändspolen men ser inget där heller. Osäker på om jag får ordentlig jord dock. Har testat att jorda mot öglan på framsidan av motorblocket och bultarna till fjäderbenstornet på passagerarsidan. Har rengjort ordentligt innan. Får skruva på egen hand så har satt upp mobilkameran och filmat när jag drar runt motorn.
Skulle behöva lite rådgivning för att komma vidare i felsökningen. Bilen har fjärrlås och någon form av volvo larm. Det är en separat dosa som man låser upp bilen med. På dosan är det två rektangulära knappar. En lite tjockare och en lite smalare. Vet inte om det blev något strul med det efter att bilen stått strömlös? Alt, så kom jag åt något medans jag höll på med kylaren eller så har jag bara otur att något gick sönder precis samtidigt.
Ang startspärren/larmet så går inte startmotorn runt om jag inte låser upp med fjärrkontrollen så eftersom den gör det när jag försöker starta så antar jag att startspärren är avaktiverad? Vet inte hur Startspärren fungerar riktigt så vore intressant att få mer information kring det. Har kollat att alla säkringar framför växelspaken och alla är hela. Även prövat att dra ut säkring 5 (eller 6? Den som går till klockan och innerbelysning) eftersom jag läst att det kopplar ur startspärren men startade inte då heller.
Hjälp mottages tacksamt!
Glad midsommar!/ Karl
Min kylare exploderade för en vecka sedan. Den har läckt i flera år och i kombination med att kylfläkten har slutat fungera och bristande fokus så lät jag den gå för varm så att gaveln öppnade sig. Beställde en ny kylare och plockade ur den gamla och lät bilen stå utan ström över natten. Monterade den nya kylaren utan problem dagen efter och felsökte fläktstyrningen och konstaterade att kablarna som styr hastigheten till fläktrelät/speedcontroller (anslutning 1,2 i mitten av relät) hade ärgat av. Klippte av den gamla kontakten och lödde på nya kablar och stift.
Kopplade på batteriet men glömde att koppla in fläktrelät och förstökte starta men den drog bara runt. Kopplade in fläktrelät igen och försökte flera gånger till men den drar runt motorn men tänder inte. Lossade bränsletillförseln på fuelrailen ovanför spridarna och det är bra flöde på soppan. Har försökt att se om jag får gnista men jag lyckas inte se någon. Har testat att koppla tändstift direkt från tändspolen men ser inget där heller. Osäker på om jag får ordentlig jord dock. Har testat att jorda mot öglan på framsidan av motorblocket och bultarna till fjäderbenstornet på passagerarsidan. Har rengjort ordentligt innan. Får skruva på egen hand så har satt upp mobilkameran och filmat när jag drar runt motorn.
Skulle behöva lite rådgivning för att komma vidare i felsökningen. Bilen har fjärrlås och någon form av volvo larm. Det är en separat dosa som man låser upp bilen med. På dosan är det två rektangulära knappar. En lite tjockare och en lite smalare. Vet inte om det blev något strul med det efter att bilen stått strömlös? Alt, så kom jag åt något medans jag höll på med kylaren eller så har jag bara otur att något gick sönder precis samtidigt.
Ang startspärren/larmet så går inte startmotorn runt om jag inte låser upp med fjärrkontrollen så eftersom den gör det när jag försöker starta så antar jag att startspärren är avaktiverad? Vet inte hur Startspärren fungerar riktigt så vore intressant att få mer information kring det. Har kollat att alla säkringar framför växelspaken och alla är hela. Även prövat att dra ut säkring 5 (eller 6? Den som går till klockan och innerbelysning) eftersom jag läst att det kopplar ur startspärren men startade inte då heller.
Hjälp mottages tacksamt!
Glad midsommar!/ Karl