Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peterv70n1
Hej!
Jag fick underkänt på ojämn färdbroms höger bak och bytte skivan samt belägg på båda sidor. Handbromsen var bra på båda sidor vid den besiktningen. Nu vid ombesiktningen var färdbromsen godkänd och även handbromsen på höger sida. Handbromsen vänster bak blev däremot underkänd. Jag tänkte tyvärr inte på att kontrollera handbromsen på den sidan jag inte hade jobbat med...
Handbromsbackarna är bytta för några år sedan och högersidan såg mycket bra ut.

Är det någon som vet vad vad jag kan ha ställt till med som kan sprida sig till vänstersidan? Jag känner att handbromsen tar lite på vänstersidan men inte alls tillräckligt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Smörj upp och kontrollera att vajern går lätt så skall det nog inte vara några problem.
av Peterv70n1
Tack för tipsen! Det som jag tycker är konstigt är att handbromsen var godkänd och jämn vid den första besiktningen men vid andra besiktningen helt ur funktion på vänster sida. Kan det ha hänt något när jag släppte på justerskruven vid handbromsen? Som jag nämnde känner jag att handbromsen fungerar men svagt på vänstersidan så vajern borde inte ha hoppat loss.
av vrmlnd
Du bytte inte skiva vänster bak alltså? Isåfall är skivan vänster bak mer sliten och backarna biter alltså hårdare på den högra sidan med ojämn bromsverkan som följd, förmodligen räcker det inte att spänna vajern, men du kan ju prova om det gör att du får upp bromsverkan på vänster sida också, annars får du köpa en ny skiva v. bak eller en justerskruv från 850 och sätta på vänster sida så du kan spänna upp dom vid hjulet och kompensera för skivans slitage
av Peterv70n1
Hade inte kunnat föreställa mig att att slitaget på skivan från handbromsbackarna inte kunde kompenseras via länkarna vid vajerfästet. Jag prövar att byta andra skivan också. Tack för tipset! Är det alltid så eller är v70n extra känslig?
av vrmlnd
Peterv70n1 skrev:Hade inte kunnat föreställa mig att att slitaget på skivan från handbromsbackarna inte kunde kompenseras via länkarna vid vajerfästet. Jag prövar att byta andra skivan också. Tack för tipset! Är det alltid så eller är v70n extra känslig?
Välkänt problem på dessa modeller, räcker att backarna blivit lite mer slitna på ena sidan för att det ska balla ur. Gamla 940 har motsvarande konstruktion (endast en spännskruv) men det verkar det inte vara samma problem på dom
av Peterv70n1
Anledningen till att bromsskivan höger bak blev dålig var att oket på den sidan krånglade. Skivan på vänster sida är i mycket gott skick både till yta och tjocklek. Jag behövde inte ens svarva den. Jag kontrollerade dock inte innerdiametern för handbromsen och det var kanske det misstag jag gjorde. Jag kommer byta skivan enligt tipset jag fick och hoppas det hjälper. Oavsett om det löser problemet eller inte kommer jag skriva hur det gick. Trevlig midsommar!

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]