Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Baklucka 245:a -93. Fipplade med kablarna i taket eftersom defrostern aldrig funkat. Under fipplandet gick också höga bromslampan på lunch. (Jag t o m ser en avsliten kabel i gångjärnet.) I samma gångjärn går vit/grå kabel till skyltbelysning. Den är dock ff OK. Kopplade ur alla för vidare undersökning. I morse hördes inte det trygga murret från pumpen (huvudpumpen är det väl som hörs?) när jag vred nyckeln och "Sorken" ville mycket riktigt inte starta. Tog bussen.
Vad gör man när något krånglar efter det att man pillat med något annat? Jo, man återställer för att se vad som händer. Jag gjorde det nu när jag kom hem - och nu murrar pumpen. Allt är frid och fröjd.
Mitt vänstra gångjärn har gnagt sönder kablaget och allt ska bytas. Det ska göras med ca 20 000 mils intervall på en 245:a. Men jag planerade att först dra lite provisoriskt för det som besiktningen/polisen kräver. Nu har jag dock fått ett "tilläggstrassel" med att bilen inte fungerar utan kopplingarna. Det ser ut som om någon gjort något där: Gul går till defrosttrådarna enligt schemat, den grenar på min in i luckan till gul OCH en gul-svart, dvs tvåfärgad. Grå eller gråvit är till skylten, som sagt. Nr 3 är en brun-svart som går till blå (!). Den senare till bromslampan, kanske? Men i den (lamphuset) sitter en blå-svart samt en svart. Det blir bara värre. Mest fånigt att försöka beskriva eldragningarna, men ifall någon har en gissning på hur 17 elen i luckan påverkar soppapumparna vore det kul att höra!
Höger gångjärn är lite stabilare och där går blå och gul som är till låset resp en grön till torkarmotorn. Där finns också en gul-svart som jag inte alls vet vad det är - parkeringsläget för torkaren eller någon extra jord?
Eftersom många har startproblem som ofta är elproblem som ofta är jordproblem som ofta spökar med bränsleförsörjningen ville jag ta upp saken.
Liten fortsättning. Idag har jag varit ute och kört med alla tre anslutningar i vänster bak brutna. Kör alltså utan skyltbelysning och tredje bromsljuset, men känner mig inte katastrofalt trafikfarlig för det. Så eltrasslet har fått en ny vändning, kan man säga. Har förresten kollat lite på kablage: OE-kvalitet €99 eller pirat 29. Här var ett ställe: https://www.swedishcarparts.com/models/ ... -harnesses . Men "out of stock". Antar att det blir en hemgjord lösning. Ett tips för andra är att kolla gångjärnen - mitt vänstra behövde åtdragning ordentligt och det var där första brottet till defrostern uppstod. Dra kanten på innertaket med en ren och bred tång rakt bakåt så kan du komma åt grejerna. Två 12mm-skallar.
När jag hade 245a som jag kompletterade med centrallås och 3e bromsljus (var en 83a så inget fanns från början) så fick jag tag i extra tålig böjbar högtalarkabel och drog nytt till skyltbelysning, torkarmotor o ev. defroster, minns inte vad som ingick i Volvo original centrallåssatsen, men var väl bara ett nytt kablage på ena sidan eller hur det var.
Sålde den bilen -98 så var ett tag sedan, då jag förövrigt köpte 945an som jag fortfarande har kvar :)

Drog om kablaget i gångjärnen på många 245or på den tiden när man skruvade o hjälpte folk. //Chris 72
Extra tålig högtalarkabel är ju ett bra tips! Ja, c-låset drog Volvo i högra gångjärnet på de här. Kom att tänka på att den avslitna kabeln jag ser i vänster säkert är en jordning. Ingen säkring har brunnit torts att kardelerna ligger och dräller där. Alla förbrukare är väldigt volviskt ordentligt jordade i luckan men GENOM gångjärnet kan ju behövas en ledare faktiskt. Blir nog en egen lösning på det där. Ett sådant där "permanent provisorium".//Anders

..Man ska väl belasta med en rätt svag[…]

Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]

Glapp i framvagn V70 -06

Har du bytt krängningshämmarstag så[…]

Varför inte sänka ner bilen och lossa […]