Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikWg
Ska försöka förklara så gott jag kan
Har en v70 med den 5cyl D4an som på senare tid börjat skramla/kvittra på tomgång.
Lokaliserat ljudet till remsidan.
Lite tydligare vid kallstart än varm tomgång men ljudet finns där.
Har bytt frihjulet på generatorn nyss i förhoppning att det skulle lösa problemet men ikke.
Ingen skillnad vid till och frånslag av AC heller, håller på att bli galen.
Ljudets karaktär är gnissel och skrammel men inget riktigt samband utan det bara låter.

Någon som vart med om detta? Mvh
Användarvisningsbild
av Cotag
Blir den tyst om du provkör utan rem? Isåfall är det ju inte så jättemycket delar som kan fela..
Användarvisningsbild
av Cotag
Ja, provade du att starta motorn när du hade remmen av för frihjulsbyte?
av Ceska
Om det är bara kvittrande kan vara själva remmen, i mitt fall blev jag inte av med kvittrande förrän byte till Continental, annars efter några månader kvittrande var tillbaka. Testade Optibelt, Gates, SKF (ingen aning vem som tillverkar)
av ErikWg
Sådär, nu har jag klippt ac remmen utan resultat. Nu misstänker jag att den skulle kunna vara remhjulet till styrservon eller spännaren. Sistnämnda skall dock ha byts för ca 3000mil sedan. Eller som Ceska skrev remmen i sig. Men det är underligt ljud, det kommer och går och går inte riktigt provocera fram.

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]