Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Lucif3r skrev:Jag har hittills iaf alltid bytt vindrutor på volvo. Kostar ju varken mer eller mindre för mig, och känns(kanske felaktigt?) att volvo själva bör ha bäst kunskap om... volvo... och dess ev. säregenheter.
Inte sällan så är själva glasmästarna från andra firmor ändå men att ha Volvo som avtalspart är ju inte dumt ändå
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: fre 14 jun 2024, 14:29
Lucif3r skrev:Jag har hittills iaf alltid bytt vindrutor på volvo. Kostar ju varken mer eller mindre för mig, och känns(kanske felaktigt?) att volvo själva bör ha bäst kunskap om... volvo... och dess ev. säregenheter.
Inte sällan så är själva glasmästarna från andra firmor ändå men att ha Volvo som avtalspart är ju inte dumt ändå
Beror väl på hur mycket elektronik det är i rutan, när det är översållat med kameror, givare osv som måste kalibreras, provass och ställas in då blir det lättare med bilfirman
av Lövet
VolvoB20 skrev:Beror väl på hur mycket elektronik det är i rutan, när det är översållat med kameror, givare osv som måste kalibreras, provass och ställas in då blir det lättare med bilfirman
Det ska glasmästarna klara numera. Har använt Ryds flera gånger nu och aldrig fått några elektronikproblem efteråt.
Användarvisningsbild
av Derank
aldrig bytt på Volvo, Ryds alla gånger på mina egna och ryds på ett dussin tjänstebilar. Volvo och Audi
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Här är det många som inte varit nöjda med regnsensor och lane departure warning och vänt sig till vanliga verkstaden och fått det kalibrerat.

Glasmästaren har ju svårt att ha datorsystem för alla möjliga bilmodeller
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mja, mänskliga naturen spelar ju rätt stor roll också... Ta en ikke-märkesbunden glasbytare, varav det kanske är 10% volvo. Oddsen att något steg "glöms bort" på någon av volvona("säregenhet") är ju rätt mycket större än på en volvo-verkstad som gör rutbyten kanske till 90-95% på just volvo.. Bara som exempel kan vi låtsas att S40 har säregenheten, eller rent av defekten, att det krävs extra lim på punkt X eller Y för att det ska bli tätt. En glasbytare som totalt bara har 10% volvo, varav dom 10% kanske är 1% S40, är det inte så jävla lätt att komma ihåg för direkt :-) Volvo-verkstaden får däremot upp den infon direkt, och risken att det "glöms bort" minskar drastiskt.

... Sen kan det ju mycket väl hända att det missas även hos volvo men...
Användarvisningsbild
av Derank
finns ju klåpare på alla företag, men just Volvia hänvisar till Ryds i denna håla iaf.
av Ingetnamn
Ingen notis på besiktningspappret, får chansa att den går igenom nästa gång.
Finns det något bra medel för reducera ”småreparationer” för hand. Bättre göra det än ingenting.
av Ingetnamn
Uppföljning: ingen anmärkning på vindrutan så den slipper man byta just nu. Dock gick den inte igenom ändå, måste på något sätt justera torkararmen så torkarbladet tar på hela rutan, är mitten på bladet som inte tar. Tips på hur man justerar? Böja för hand eller behövs den värmas?

Fick samma meddelande idag. Hade min bil inne p&[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]