Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanF
Xotica skrev: tor 13 jun 2024, 08:59 Jo jag förstår. Ifall du ovetandes skulle provköra din bil dvs den står på en bilfirma...det står 282 hk eller så står det inget om hk. Skulle du efter provkörning helt gå med på bilförsäljaren som säger att det sitter 282 hk i bilen? eller skulle det mera vara ....absolut den rör på sig men är inte 282hk ?
Jag står i valet å kvalet att uppgradera min bil till BSR steg 1+ Har 220 hk orginal, Är det värt det?
Ja jag tror det skulle var värt att uppgradera din bil till BSR 1+ men inte till steg 3 för 10 000mer
Fast nu får ju inte den skillnaden som jag fick iom att du börjar med en effekt starkare bil från början.
Men drygt 60hk kommer du märka samt ökat vrid.
av HakanF
Xotica skrev: tor 13 jun 2024, 09:11 Ifall det var mej du svarade så har jag absolut svårt att tro på att du enbart med mjukvara kan öka 100hk eller mer. Min bil har 220 hk original och den kan endast öka 60hk på trimmet BSR steg1+, men har du en bil med exempelvis 163 hk så kan du direkt med mjukvaran öka 119 hk. För att min bil enligt BSR ska öka 100 Hk så måste jag byta delar i motorn plus mjukvara. Absolut ökar effekten och körvänligheten där den behövs det vet jag av egen erfarenhet.
Läser du ens svaren du får?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: tor 13 jun 2024, 08:51 På en överladdad bilmotor är det ingen konst alls att öka effekten enligt ovan.
Dessutom har ju den motorn 230 hk med Polestar, som ändå är lagligt och inte ökar de utsläpp som mäts.

Effekt mäts på samma sätt oavsett hur det såg ut från början, så om inte uppgiften är ren lögn spelar det ingen roll vad du började med.

Vill du kan du säkert trycka ut 500 hk ur samma motor. Det är helt och hållet en fråga om hur länge det håller.
Konst och konst. Min D5 har 3,5 bar i laddtryck. För att nå över 280 hk måste de skruva upp trycket något sjukt mycket mera utan att allt sprängs i bitar... helst med större intercooler monterad så man får ned tempen på luften istället för att a helt sjuka tryck på trycksidan. -'Visst en kall dag vid bsrs verkstand i växjö kan man nog nå det under några sekunder, men vis en högfartsrepa på autobahn i sommarvärme krävs annan hårdvara

Och turbon har inte en sportmössa att ladda nog tryck och volym för 500 hk utan modifikation
av Xotica
HakanF skrev: tor 13 jun 2024, 09:16
Xotica skrev: tor 13 jun 2024, 09:11 Ifall det var mej du svarade så har jag absolut svårt att tro på att du enbart med mjukvara kan öka 100hk eller mer. Min bil har 220 hk original och den kan endast öka 60hk på trimmet BSR steg1+, men har du en bil med exempelvis 163 hk så kan du direkt med mjukvaran öka 119 hk. För att min bil enligt BSR ska öka 100 Hk så måste jag byta delar i motorn plus mjukvara. Absolut ökar effekten och körvänligheten där den behövs det vet jag av egen erfarenhet.
Läser du ens svaren du får?
Vad har jag missat?
av Xotica
HakanF skrev: tor 13 jun 2024, 09:14
Xotica skrev: tor 13 jun 2024, 08:59 Jo jag förstår. Ifall du ovetandes skulle provköra din bil dvs den står på en bilfirma...det står 282 hk eller så står det inget om hk. Skulle du efter provkörning helt gå med på bilförsäljaren som säger att det sitter 282 hk i bilen? eller skulle det mera vara ....absolut den rör på sig men är inte 282hk ?
Jag står i valet å kvalet att uppgradera min bil till BSR steg 1+ Har 220 hk orginal, Är det värt det?
Ja jag tror det skulle var värt att uppgradera din bil till BSR 1+ men inte till steg 3 för 10 000mer
Fast nu får ju inte den skillnaden som jag fick iom att du börjar med en effekt starkare bil från början.
Men drygt 60hk kommer du märka samt ökat vrid.
Fortfarande svårt att tro att man kan gå från 163 hk till 282 =)
Jo nog märker man av 60 hästar och vridet absolut.
Skulle inte du kunna göra en video där du kör 0-100 och typ 70-110
skulle vara fränt och se.... försökt söka på tuben men det finns typ ingen som visar bsr steg 1+
Mvh//Xo
av HakanF
Xotica skrev: tor 13 jun 2024, 11:57 Vad har jag missat?
Detta:
HakanF skrev: tor 13 jun 2024, 09:01 Naturligtvis har min bil AWD står på alla mina inlägg vilken bil jag kör.
Min bil med D4 2.4t diesel är samma motor som din med allt mekaniskt exakt samma bara mjukvaran som skiljer. Så exakt samma mekaniskt ger ca samma effekt med samma mjukvara.
Om steg 1+ ger 280 eller 300 eller 250hk spelar ingen roll olika bromsbänkar diffar naturligtvis lite. Kolla denna filmen så kanske det klarnar lite.
https://www.youtube.com/watch?v=v2ndh2uvSkk
av Xotica
HakanF skrev: tor 13 jun 2024, 09:01 Naturligtvis har min bil AWD står på alla mina inlägg vilken bil jag kör.
Min bil med D4 2.4t diesel är samma motor som din med allt mekaniskt exakt samma bara mjukvaran som skiljer. Så exakt samma mekaniskt ger ca samma effekt med samma mjukvara.
Om steg 1+ ger 280 eller 300 eller 250hk spelar ingen roll olika bromsbänkar diffar naturligtvis lite. Kolla denna filmen så kanske det klarnar lite.
https://www.youtube.com/watch?v=v2ndh2uvSkk
Filmen var verkligen bra =)
För att nå 318 dvs 100 hk extra ca så är det ju saker som måste bytas ut. det förstår jag. Skrev ju det i ett inlägg ovan =)
Jag märkte inte att det blev 2 sidor så jag har varit ovetandes på sida 2. därför missade jag lite inlägg =)
Mvh//Xo
av Xotica
Googlade lite och hittade detta.

Bortsett från PowerPulse är den största skillnaden en större VNT-primärturboladdare på D5 jämfört med en mindre primärturbo med fast skovel på D4 - vilket resulterar i mer kraft och bättre effektivitet i hela intervallet, snabbare spoolup vid lågt varvtal, en effektivare EGR-behandling etc. .14 feb. 2021

Så rent konkret måste det innebära då att D5 med steg 1+ har bättre register med eller utan trimning än D4 och är snabbare än D4 efter samma trimning...typ bsr steg1+

Då är jag med och det var ju det jag sa från första början =)
Mvh//Xo
Bilen ryker från motorn

Hej. Skulle starta bilen nu vid lunch och så[…]

Lyftare 2,4, B5244S4

Jag kollat upp en del. Original så tar Volvo[…]

740 som krånglar

Har röktestat motorn och det finns INGA luft[…]

Det verkar vara förnuftiga beslut, säk[…]