Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag grubblar lite på klassning av motorolja till V50 1.8F MY08. Enligt manualen står det tillverkarklassning Ford WSS-M2C913-B och det är det jag alltid använt mig av för att vara 'på säkra sidan'..
Beroende på vart man köper oljan (i mitt fall brukar jag gå på Castrol Magnatec start-stop 5w-30) så säljer vissa -B medans vissa säljer -C och/eller -D.

Jag hittade en gammal tråd här på forumet, med en länk till Fords klassningar. Där står att -C är fullt bakåtkompatibel med -B och rekommenderas till alla motorer som är specade för -B.
Kan man lita på att det stämmer?

När det gäller -D så står det, enligt samma länk, bara omnämnt olika dieselmotorer.. Men det spelar väl ingen roll (för min 1,8F-motor), så länge oljan uppfyller även -C, OM nu -C rekommenderas framför -B förstås, enligt ovan..?
ACEA C är e nyare Europeisk klassning främst framtagen för bilar med partikelfilter, både bensin, diesel och då även etanol bilar. Kallas även Low Ash oil. Nu är din bil så pass "gammal" så det var väl knappt det fanns dieselbilar med partikelfilter då..... Då din bil är kommen lite till åren så stirra dig inte blind på moderna oljor. Kolla i instruktions boken och kör på den olja som rekommenderas där. Jag kan garantera dig att det finns ingen olja som säljs "över disk" idag är sämre än den Volvo (eller Ford) rekommenderade då. Den allra billigaste oljan du kan hitta idag är bättre än den dyraste som fanns när din bil var ny. Jag har i många år kört på Biltemas Semisyntetisk 10W-40 till min 745-a och även frugans VW Passat 1.8T med AWT motor. Kör dock aldrig 1000 mil mellan byten (alltid minst en gång om året). Nu har hon dock en ny bil (Subaru XV) med garanti så jag får inte röra den...... Men den är en bensin/etanol motor med partikelfilter så där kommer jag att hälla i Biltemas 5W-30 C2/3 olja efter sista gratisservicen nu i höst. Min 745-a går också på etanol för det mesta, ombyggd (av mig) till etanol drift omkring 2010. Innan dess körde jag en Volvo 144 - 72. Ombyggd till etanol drift av mig för att slippa hålla på med blyersättningsmedel i i tanken
lennarte skrev:Jag kan garantera dig att det finns ingen olja som säljs "över disk" idag är sämre än den Volvo (eller Ford) rekommenderade då.
100% så. Så länge man byter oljan med bra intervall och har rätt viskositet så funkar det garanterat. Jag hade inte tvekat att köpa oljan på Biltema oavsett vilken fordklassning det står på flaskan.
Tack för era inlägg :)
Till min glädje ser jag nu att Biltema 34-865 (5w-30, A5/B5) 4liter för 299kr, uttryckligen även uppfyller Ford M2C913-A, M2C913-B, M2C913-C och M2C913-D enligt deras hemsida.

'Men', min fundering är nu, kanske Castrols motsvarighet (ca 500kr inkl frakt) är bättre?
(för att 'veta' det så måste man ju dock veta vem biltema köper sin olja av, vilket jag inte vet.. Och dessutom kan de ju byta 'leverantör' utan att man vet något)
Den C-klassning Lennart nämner har inget med trådskaparens fråga om fords klassningar att göra. Motorn som har kamkedja och kända problem med oljeförbrukning (kolvringarna?)skulle iaf jag vara noga med att
välja rätt klassning till, den har inget partikelfilter att ta hänsyn till. Klassning A5/B5 är motsvarande att leta efter och det är som jag förstått det en relativt tunn olja. Finns ingen anledning att välja dyrare olja eller någon helt annan klassning.
Senast redigerad av 2 20FJan, redigerad totalt 0 gång.
20FJan skrev: fre 14 jun 2024, 11:43 C i fords klassning är inte samma som ACEA C
Okalettos skrev:Magnatec start-stop 5w-30) så säljer vissa -B medans vissa säljer -C och/eller -D.
Jag tog för givet att att det var ACEA han menade när han nämde B, C och D
lennarte skrev: fre 14 jun 2024, 12:33
20FJan skrev: fre 14 jun 2024, 11:43 C i fords klassning är inte samma som ACEA C
Okalettos skrev:Magnatec start-stop 5w-30) så säljer vissa -B medans vissa säljer -C och/eller -D.
Jag tog för givet att att det var ACEA han menade när han nämde B, C och D
Ingen fara Lennart, lätt gjort :), men bra att Jan förtydligade att det bara gällde Fords egna klassningar..
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]