Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.

Min volvo 740 från 86 drar helsikes mycket ström när jag kör den. Jag hinner knappt ner till coop innan det blir för lite ström i batteriet så den inte vill starta igen.

Ett problem som jag å farsan tror det är, är att laddlampan lyser inte vid påslag av tändning. Detta gör så att generatorn inye får signal att ladda när man kör, eller hur?

Vad skulle jag kunna vöra för att fixa det? Är det något med tändningslåset eller är det bara en säkring? 8-)
Om laddningslamöan inte lyser får generatorn ingen "startsignal". Kolla bak på generatorn, där sitter oftast 3 st kablar. 2 st röda och en blå, den blå är en jordkabel och behövs inte alltit beroende på om generatorn at gummiupphängd eller imte. Min 745-a (GLT 16V -88B) är gummiupphängd, men den är lite speciell då den är mer utrustad än vad andra 745-or var. Sedan är där 2 röda kablar, en grov (samma som den blå) som också är skruvad fast (M6 mutter) och en klen röd kabel med flatstift. Den sitter på laddningsregularorn, och i den sitter kolen som "förbinder" laddningelampan med generatorn. Dessa slits och tar så småningom slut. Ta loss den klena röda kabeln och håll dem mot jord någostans i närheten. Med tändning på ska då laddningslampan lysa. Gör den inte det (prova på lite olika ställen) är det fel i instrumentet (trasig glödlampa) eller något annat. Om den lyser är felet i generatorn. Ofta då är det kolen som är utslitna. Du byter då laddninsregulatorn (kolen sitter i den), den sitter med 2 st spårskruvar och kostar bara några 100 kr på t.ex Biltema. Lycka till

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]

Hej nej den ger ingen felkod.

Brainys V60

Sammanfattningen är att Volvo nekar ansvar ti[…]