Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av autumnleaf
Får detta meddelande (service oncall erfordras) sedan ett halvår. Abonnemanget är betalt och tjänsten fungerar. Enligt verkstaden är det troligen batteriet som behöver bytas (3600 kr) och eventuell ny mjukvara (600 kr).

Läser mig till (visserligen annan volvomodell) följande:

"Om huvudbatteriet blir strömlöst används Volvo On Calls reservbatteri för att systemet fortfarande ska kunna nyttjas.
Reservbatteriet har en begränsad livslängd. När batteriet behöver service eller bytas ut kommer det upp ett meddelande, Volvo On Call Service erfordras, i förardisplayen."

Känns som väldigt ovärt att byta batteriet för över 4.000 kr om det endast ska täcka upp strömlöst huvudbatteri. Eller hur hade ni resonerat? (Jag kan och vill inte ge mig på batteribyte själv).

Sedan är det ju irriterande att få upp detta meddelande, men det får man väl leva med..?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag bytte batteri för ett år sedan, cirka 1800kr för batteriet. Lätt värt det om olyckan skulle vara framme och jag är allergisk mot felmeddelanden i instrumenteringen....
av skarj
Det går att nolla räknaren till batteriet, oklart om låg nivå i batteriet triggar ett nytt "meddelande" inom kort, men då man nollar får man info att man endast får göra det om batteriet är bytt, så jag gissar att meddelandet inte kommer tillbaka. Det man tappar är att bilen inte kallar på SOS vid olycka och strömmen till 12 V är borta, lär inte vara vanligt att denna funktion behövs...de flesta bilarna på vägen har det inte, men visst upp till var och en. 2-3G tas bort snart, då är inte funktionen kvar iaf.
VIDA eller "bättre" felkodsläsare behövs.
Senast redigerad av 1 skarj, redigerad totalt 0 gånger.
av skarj
Tydligt är att 2G blir kvar till 2027, om det ändrar något är fortfarande upp till var och en, jag ser inte värdet i reservbatteriets kostnad, så jag nollade bort meddelandet.

Jag har hört det går att ta bort den fu[…]

230fk går snålt

Vad styr uppfetningen av blandningen då vid […]

Slänger in en fråga och hoppas att de[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]