Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AV70
Hej! Jag håller på o tappar det helt med min v70 -00 är en B5244S. Var ute och åkte lite och helt plötligt tänds motorlampan och antispinn och bilen blev jätte ryckig att köra. Åkte hem och koppla in OBD läsaren. Får upp felkoden p0336 - vevaxelgivare sensor A.
Har testat 3 olika givare och släckt alla felkoder kan köra 3,5 mil utan problem sen dyker felkoden upp igen. Och innan någon påpekar har kollat att det är rätt givare 100gånger. Har varit så med alla givare så börjar fundera på om något annat som spökar.
Finns det någon som varit med om något liknande eller har någon idé på vad som kan vara problemet.
av sicnarf
Främre sensorn du har bytt? Inget ärg eller korrosion runt där?
av AV70
sicnarf skrev:Främre sensorn du har bytt? Inget ärg eller korrosion runt där?
Senast redigerad av 2 AV70, redigerad totalt 0 gång.
av AV70
Hur menar du med främre? Vad jag förstått så har jag bara en som sitter nedanför kamaxelgivare på högersidan av motorn. Har kollat och kan inte se något iaf
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, det finns bara 1 vevaxelgivare, och 1 kamaxelgivare. Så du behöver inte slösa tid på att leta efter någon "främre" eller "bakre" iaf :-D

Kan du möjligen åkt på kabelbrott till sensorn? Eller taskig jord till motorn? Flätan mellan toppen och torpedplåten brukar ju gärna ärga och/eller gå av med åren.
av AV70
Lucif3r skrev: ons 12 jun 2024, 16:32 Ja, det finns bara 1 vevaxelgivare, och 1 kamaxelgivare. Så du behöver inte slösa tid på att leta efter någon "främre" eller "bakre" iaf :-D

Kan du möjligen åkt på kabelbrott till sensorn? Eller taskig jord till motorn? Flätan mellan toppen och torpedplåten brukar ju gärna ärga och/eller gå av med åren.
Tack, blev lite fundersam där :-)

Hur kollar jag enklast om det är kabelbrott till sensorn?
Kollade flätan och den ser fin ut hela vägen, varken trasig eller ärgad
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Enklast är väl att först mäta resistansen på själva givaren, sen mäta resistansen i andra änden av kabelhärvan(med givaren ikopplad) och jämnföra. Jag troooor vevaxelkablaget går raka spåret till styrboxen, men kan inte svära på det.

En annan sak värd att kolla är om du ev. har oljeläckage från någon av kamaxlarna, så det kanske har samlats olja i kontaktstyckena som sitter där på motorn.
Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]