Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonna82
Vår service lampa tänds för volvo on call och batteriet är svin dyrt.

Och lampan skit irriterande.

350kr kostar det att nolla den och släcka felkoderna.

Hört att det inte är nå fel på batterierna utan att den säger till efter ca 10 år och om man släcker så funkar det typ 6månader 1 år.

Vad säger ni nån som testat?
Användarvisningsbild
av MartinS
Byt batteri om du vill att Oncall skall fungera, eller be verkstaden programmera bort oncall mot en kostnad.

Att nolla räknaren för batteriet kan fungera ett tag för att slippa felmeddelandet, men batteriet blir inte bättre för det.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jonna82 skrev:Hört att det inte är nå fel på batterierna...
Beror på hur du definierar "fel". Batteriet är snart slut, det är det som är felet. Men batteriet sitter där för att VoC ska fungera efter en kollision, även om bilen i övrigt blir strömlös.
Jag hade samma sak på min XC70 när jag hade den. Efter ungefär tio år är det dags. För egen del ser jag inte det som någon överraskning att bilar behöver underhåll och att det kostar en del.
av skarj
Enligt mig bara att nolla räknaren, VOC dör inom dryga året iaf, och kommer att fungera utan det reservbatteriet, krockar man under tiden så kommer bilen inte att ringa SOS, det får man leva med (ja...eller inte kanske vid krock) om man inte vill betala för ett nytt batt, en allt annat fungerar sålänge du har 12 V. i dagsläget inte värt att byta batteri då funktionen VOC tas bort (under 2025) på bilar som inte har 4-5G.
av efraiem1
Jonas_latt skrev:Jag har nollat batteriet i flera st. Va något år sedan nu. Och alla funkar än.
Har du någon guide i vida?
Eller gör du det bara i obdII?

Skickat från min ThinkPhone by motorola via Tapatalk

av skarj
Jasså 2G till 2027? Det har jag missat, 3G då?

Man måste inte ha VIDA, en "bra" felodsläsare fixar det också, tex min:) Men finns säkert många felkodsläsare som går bet...

Slänger in en fråga och hoppas att den[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]