Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Mina dörrlås bak har givit upp. Är tydligen vanligt problem på v70 2013.
Tänkte åka till delplocken och plocka ett par lås, de kostar ju i princip bara tid.
Men finns det något sätt att kontrollera att de jag plockar fungerar?
Tänker att man borde kunna köra motorn med 12V?
Eller är det vettigare att bara köpa pirat/nya?
Hej där.
Låskistorna är dessa modellers svaga punkt. Jag hade utan tvekan köpt oanvända oavsett var och hur.
Att koppla spänning på en gammal låsmotor går ju att göra, men det säger ingenting hur låskistan mår i övrigt, det är ju ganska tidskrävande att mäta upp om alla microbrytare fungerar eller ej. Där värdesätter i alla fall min tid mer än pengar.
Har samma problem på vår V70 2010. Låsknappen åker ner en liten bit men dörren låses inte.

Är det ngn som lyckats reparera sina låskistor eller är det enda att byta?

Är det samma låskista på alla V70 2008-2016?
Hej.
Det finns motorer(om det nu är motorn som är fel) som man kan montera. Jag har sett sådana på Ebay t.ex. men det betyder att du måste demontera ur hela centrallåsenheten och plocka isär hela centrallåset. Personligen skulle jag naturligtvis byta ut låset mot ett nytt istället vilket tar mindre tid och blir till minst besvär även i framtiden.

Det är likadant centrallås på P3 S80/V70/XC70/XC60 oavsett generation, men det är olika beroende på keyless eller inte.
berrabus skrev: tis 04 jun 2024, 21:02 Har samma problem på vår V70 2010. Låsknappen åker ner en liten bit men dörren låses inte.

Samma här på passagerardörren. Drar inte ner ordentligt alla gånger. Hade tvärtom problem på äldre XC70 där knappen inte åkte upp ordentligt och då har jag för mig att det var en fjäder som strulade. Om någon har tips om vad felet är eller kan länka till någon tråd som beskriver hur man går tillväga så tas det tacksamt emot.
berrabus skrev:Har samma problem på vår V70 2010. Låsknappen åker ner en liten bit men dörren låses inte.

Jag köpte 2 motorer på Ebay och bytte dessa i kistan för 2-3 år sedan, tror jag betalade 120kr för båda. Fungerar perfekt fortfarande. Problemet för mig var att jag var tvungen att låsa/låsa upp mellan 3-5ggr innan dörrarna låste.
Lite mer pill och mek men har man tid så är det inte dyrare än så. En popnit fick jag borra bort i kistan och ersätta men annars är det bara skruvande.

Skickat från min M2007J1SC via Tapatalk

Här finns en guide kring att byta elmotor.

Personligen känner jag att när jag ändå rivit ut kistan så kan jag unna mig de minutrarna extra att byta motor. Provade att skruva isär en kista på skroten förra veckan. Det är 5 skruv och en plastdetalj så är man inne vid motor.
snartdement skrev:
berrabus skrev:Har samma problem på vår V70 2010. Låsknappen åker ner en liten bit men dörren låses inte.

Jag köpte 2 motorer på Ebay och bytte dessa i kistan för 2-3 år sedan, tror jag betalade 120kr för båda. Fungerar perfekt fortfarande. Problemet för mig var att jag var tvungen att låsa/låsa upp mellan 3-5ggr innan dörrarna låste.
Lite mer pill och mek men har man tid så är det inte dyrare än så. En popnit fick jag borra bort i kistan och ersätta men annars är det bara skruvande.

Tack. Du har möjligtvis inte artikelnr eller så på de du köpte?
berrabus skrev:
snartdement skrev:

Tack. Du har möjligtvis inte artikelnr eller så på de du köpte?
De jag köpte finns inte kvar på Ebay men det finns massor av alternativ. Se bilder på det jag köpte och exempel på utbud idag.
Screenshot_2024-06-10-20-33-00-078_com.ebay.mobile-edit.jpg
Screenshot_2024-06-10-20-33-00-078_com.ebay.mobile-edit.jpg (52.91 KiB) Visad 697 gånger
Screenshot_2024-06-10-20-33-42-420_com.ebay.mobile-edit.jpg
Screenshot_2024-06-10-20-33-42-420_com.ebay.mobile-edit.jpg (47.53 KiB) Visad 697 gånger

snartdement skrev: sön 09 jun 2024, 12:48

Måste man kalibrera något i motorn? Jag bytte båda motorerna i en låskistan bak för ett år sedan men fick direkt problem med felkod att den inte visste om den var öppen eller stängd. Blinkande blinkers vid låsning försvann även om allt funkar som tänkt. Låset funkar än idag men fortfarande vet bilen inte om den är låst. .
Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]

Har liknande problem som i denna tråd, men p[…]

Du har ju en -13 så då lär ju en […]

Carplay trådlöst?

Lånar tråden lite. Någon som vet[…]