Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Äldre bil med få mil eller Nyare bil med många?

Äldre Bil - Få Mil
5
56%
Nyare Bil - Många Mil
4
44%
Jag är lite nyfiken på hur andra tänker kring det hela.
Själv är jag kluven. Äldre bil med få mil tänker jag innebär att den har större möjlighet för att rulla mycket. Nackdelen som jag tänker är att sannolikheten för rosten har fått bra fäste är större. Det finns givetvis andra sidan att en bil med många mil har haft gett många möjligheter för att skapa rostangrepp. Men tänker att de inte sitter lika djupt i plåten då.
Så frågan är om ni måste välja. Vad väljer ni?
Båda alternativen har sina för och nackdelar. Man får göra en bedömning av aktuella bilar. Det finns inget enkelt svar. Skall man generalisera så är nog lagom gammal och lagom många mil det bästa och inte någon extrem åt något håll.
Personligen ser jag mer fördelar på sikt med en lite äldre bil i bra skick med färre mil än en nyare bil med fler mil i samma eller sämre skick. Mycket beror på hur länge du önskar behålla bilen och om du vårdar bilen eller bara tutar och kör mest (men servar enl. intervallen som Volvo rekommenderar). Äldre Volvo som t.ex. V70 fram till sista årsmodellen har bättre rostskydd än nyare Volvo. Enligt rostexperterna som kan bedöma sånt bättre on oss lekmän. Därmed inte sagt att nyare Volvo behöver bli rosthögar på sikt. En massa extrautrustning kan vara kul men när allt kommer omkring kan man nog undvara väldigt mycket utrustning egentligen. De bästa bilarna jag haft är nog V70 (har haft 3, som nya), den V90 (MY22) jag har nu är jag inte lika nöjd med.
Jag har aldrig varit intresserad av nyare bilar. Frugan har fått dom nyare (urartade 😱😱 helt med en sprillans ny 2021....). Den nyaste bil jag köpt var min första bil, köpte en 13 år gammal Opel Rekord -59, köptes 1972 för 300 kr. Sedan har det "figurerat" en massa olika bilar i olika prisklasser från 0 kr (flera stycken bl.a min kära 745-a) till 5000 kr (en rostskskadad) Mazda B1800 Pck Up -78 som nog är (förutom 745-an) den bästa bil jag haft... 😢.
Jag gjorde såhär: Jag letade efter en XC70 årsmodel 2015-16. Jag lade ner ett halvår på letandet innan jag hittade den bil jag har nu. En fd leasingbil som hade en brukare. Han hade nog inte gjort annat än kört bil i sitt jobb. Den hade gått 18.000mil men var i extremt bra skick. Som ny invändigt , alla servicar gjorda (självklart). Det är en 2015 , och har nu gått 27.000 mil , men det är som att köra en ny bil. Jag har halverat serviceintervallen från 3000 till 1500 mil , och det tror jag har lönat sig. Så...en nyare bil med många mil är nog att föredra under förutsättning att bilen är skött enligt boken.
Sedan beror det väl på hur många mil per år man själv kör. Om man kör ganska få mil per år kan man ju satsa på en nyare bil som har gått lite längre (förutsatt att den är välskött och servad som den ska vara). Den dagen när man själv ska sälja bilen så har den ju kanske gått ungefär lika långt som genomsnittsbilen av samma årsmodell.
Lucif3r skrev: mån 10 jun 2024, 15:08 Det är ju en enorm denifitionsfråga... Vad är "en äldre bil med få mil"? En 2021 med 5k, eller en 1991 med 25k? Vad är en "nyare bil många mil"? 2023 med 10k mil, eller en 2003 med 50k mil?
En 3 år gammal Taxi på 50.000 mil eller en 10 år gammal bil med 8000 mil ?
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]