Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 73k
Xanthopteryx skrev: sön 09 jun 2024, 11:01Skicka destination till bilen via appen kan jag göra på vår sensus-V90.
Aldrig förstått vitsen med den funktionen.
Skitsmidigt att söka en adress i appen och skicka den till bilen, istället för att fippla med infotainmentsystemet. Funkade problemlöst under alla år på vår V40 och S60.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Ozzmaniac skrev: sön 09 jun 2024, 10:20 Fjohan82 - absolut är det så. Det som retar gallfeber på mig är att behöva lämna in en 3 veckor gammal bil till verkstaden, pga mjukvarufel! Grabbarna på verkstaden nämnde att det har varit alldeles för mkt bilar på sistone som kommit in med samma del. Mkt uppretade kunder, sa de…
Jo jag kan absolut förstå känslan, Volvos Google-bilar har inte varit lika driftsäkra som tidigare modeller. Tvärtom...
av Xanthopteryx
73k skrev:
Xanthopteryx skrev: sön 09 jun 2024, 11:01Skicka destination till bilen via appen kan jag göra på vår sensus-V90.
Aldrig förstått vitsen med den funktionen.
Skitsmidigt att söka en adress i appen och skicka den till bilen, istället för att fippla med infotainmentsystemet. Funkade problemlöst under alla år på vår V40 och S60.
"Navigera till Xyzvägen 24, Uddevalla" fungerar också.
Jag kör dessutom alltid Waze och har bilens karta enbart som reserv.
Allmänt tips om man vill söka i Waze eller Google är att ta gatunummer först.
Inte "Storvägen 27"
utan "27 Storvägen".
av Ozzmaniac
Xantho-> Premium är när det höga priset avspeglas i form av kvalite, tillval och känsla. Det är inte premium att behöva åka in till verkstaden efter 3 (!!!) veckor pga av mjukvarufel. Samma sak med skärmen. Under alla år jag kört BMW, enda gången jag har behövt åka in till verkstaden (exkl service), var i samband med att idriven gick sönder. Detta var dock under garantitiden så det kostade mig ingenting. Och ja - hade jag köpt en BMW, och behövt åka in till verkstaden efter 3 veckor, även där hade jag ifrågasatt om BMW verkligen är premium. Låt oss vara ärliga, när man köper bilar för över 1 milj så förväntar man sig en felfri bil. Den här diskussionen har börjat skifta fokus. Det här handlar inte om huruvida jag gjorde en tillräckligt bra research innan jag köpte bilen - men däremot ifall Volvo verkligen är premium. Volvo ska konkurrera med BMW, Audi och Mercedes på Suv-marknaden. I mina ögon så ligger Volvo efter och når inte samma exklusiva känsla som tyskarna. Folk tycker säkert olika men detta är min personliga åsikt. Med det sagt så vill jag inte säga att Volvo är en dålig bil, men man får inte premiumkänsla när man har betalat så mkt pengar…
av least
Vet du? Bilen kunde rasat när du körde ut från handlarens parkeringen, det har inget med premium eller ej att göra. Saker kan gå sönder.

Men du skulle tagit kommandot där hemma innan köp och klargjort att nu blir det en ny BMW.
av Ozzmaniac
Least-> Har du hört talas om en splitterny Porsche som rasar ihop hos handlarens parkering när en kund kör iväg med den? Jag har iaf inte…

Vi ville ha en plug in och därför blev det en Volvo…
av Xanthopteryx
Japp. Finns flera:
https://rennlist.com/forums/992/1229989 ... weeks.html

https://www.cayenneforums.com/threads/2 ... ugs.24200/

ALLA bilar i dag (kanske undantaget Koenigsegg, men där är ju prislappen något...högre...) har bekymmer med ditten och datten, och särskilt mjukvaruproblem.
Tesla funkar! Säger säkert någon.
Nej. Det är problem även där. Plus hårdvaruproblem med hjulupphängning och annat junk.

Så med andra ord kan vi nog säga att det existerar inga premiummärken i dag (kanske undantaget Koenigsegg men, tja... har inte haft chansen att testa tyvärr - 35-40 miljoner är en aningens över min budget).
av Ozzmaniac
Xantho-> Ok, det där är en på miljonen men ok - har tydligen hänt. Har många vänner som kör dyra tyska bilar och aldrig hört ngn säga att de har behövt åka till verkstaden efter 3 veckor. Oavsett vad, håller med dig till en viss del men pratar jag från egen erfarenhet så har jag aldrig råkat ut för ngt liknande med BMW. Bara sjukt irriterande med alla”småfel” vad gäller Volvo. Google play butiken är ett annat irriterande objekt men den diskussionen behöver vi inte starta upp…
av Keiser
Att en specifik bil går sönder är inte särskilt relevant för diskussionen om "premium", det händer med alla märken. Krånglar däremot en större andel av bilarna så kan man absolut diskutera om det påverkar premiumstämpeln. Ser inte att Volvo har krånglat mer än konkurrenterna. Modellspecifika svagheter har de flesta märken (inget av det du nämner skulle jag dock beskriva som modellsvagheter i detta fall), BMW har haft problem med rost, backluckor (kablage), drag (plashjul!), motorer och luftfjädring genom åren - för att nämna några. Många har också haft problem med appen. Soft close eller laserljus ser jag mest som gimmicks som de flesta inte är intresserade av, tycker man någon specifik utrustning är viktigt så får man ju i så fall välja det märket/modell. BMW har väl inte matrixljus där man kan spela spel som Audi ...det borde man förvänta sig i prisklassen?! ;-)

Själv provkörde jag Volvo, BMW och Mercedes ganska ingående när jag valde bil senast, jag uppfattade Volvon som minst "sofistikerad" men snyggast och mest utrustning för samma pengar. Mercedes mest premiumkänsla och mest sofistikerad gång. BMW hamnade mitt emellan men upplevdes som tråkig, både exteriört och interiört. Det var dock ganska små skillnader. Man kan tycka olika, det fina är att man kan välja den man uppskattar mest.
Användarvisningsbild
av apersson850
Sitter och planerar inför en semesterutflykt. Då är möjligheten att skicka en plats till bilen jättebra. Skickar över sådana ställen som jag ämnar besöka.
Likadant om jag är någonstans och ska bli hämtad av damen. I stället för att beskriva stället med adresser och hur det ser ut skiclar jag bara min position till hennes bil.
Reparera Garo motorvärmare

Vill bara tacka för ditt tips. Nu har jag spa[…]

960 -97 skramlande ljud

Vet inte exakt hur det ser ut på 960. Men p&[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett […]

Här är en video på valnötsbl&[…]