Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wallentin
Har en v70 -98 med metallspån/bitar i motoroljan, Har bytt oljan och filter med en månads mellanrum utan förbättring. Tog isär filtret, inga metallspån i filtret. Tips på nästa åtgärd?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är inte kokks bitar? Det fyllde igen silen till oljepumpen på frugans förra bil så oljetrycket försvann (efter c:a 9000 mil) . Tog ner tråget för att byta silen. Dom hade den hemma på lager, vanligt fel på denna generation av VW och Audi. Där var mycket att skrapa rent i tråget och insidan blocket. Efter denna rengörnig och rengöring av hela vevhusventilationen körde vi (hon) 15000 mil till tills vi bytte den mot en "sprillans" ny Subaru XV 2021. Felet var uteblivna oljebyte när bilen var ny (innan vi köpte den). Den hade gått 4500 mil sedan ny utan oljebyte nör vi köpte den, trots att det stod i service boken att det var gjort 🤬🤬.......
av wallentin
Fick små glittrande bitar på handen när jag lossade oljepluggen. Hur finmaskit är filtret på oljepumpen? Bitarna går ju inte igenom där i alla fall. Bitarna borde väl hamnat i filtret annars?
Användarvisningsbild
av lennarte
sicnarf skrev:Va???? Hur kan de missa eller fuska med 3 oljebyten på 4500 mil på en ny bil?? Är det verkligen sant?
Den var tjänstebil på WV-s återförsäljare i Jönköping. Den hade rullat dom milen på ett år drygt. Den var servad (enligt serviceboken) vid 3500 mil. Oljan var svart som i en Merca diesel på 70-talet och Oljefilter vägde flera kilo. Med min erfarenhet kan jag svära på att dom inte gjort någonting. Jo förresten, där låg en halvfull litersflaska vid reservhjulet. Så dom har ju hällt på lite i alla fall.
Sedan hade ju VW "på den tiden" 3000 mil bytesintervall........

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]

Hej nej den ger ingen felkod.

Brainys V60

Sammanfattningen är att Volvo nekar ansvar ti[…]