Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Har XC70 årsmodell 2015.
Automatlåda, Diesel D4
Gått ca 31000

Jag har de senaste månaderna råkat ut för att bilen ibland "tappar kraft" och blir orkeslös.
Det kan vara att jag kör på motorväg, allt är ok, jag ska dra på lite, men märker att motorn inte svarar på gaspådrag även när jag trycker ner pedalen, bilen tappar fart klarar kanske att hålla 70-90. Jag trycker ner pedalen och plötsligt så blir det rejält tryck och gaspådrag igen.
Detta händer helt oregelbundet. Det kan vara ev vecka utan att fenomenet visar sig.
Sedan kan det hända flera gånger per dag.
Jag har inte sett något samband med när det händer.

Vad kan det vara ?
Partikelfilter?
Bränslematning som inte hänger med?
Annat ?

Ingen motorlampa eller annat lyser. Däremot så har det kommit meddelande "fyll på 0,5 liter motorolja"
av 780xlt
apersson850 skrev: lör 08 jun 2024, 04:10 Exakt samma symptom hade jag när TMAP-givaren behövde bytas.
Börja där.
Intressant!
Tack!
Det är en tryckgivare?
Något man som "hyfsat händig men inte bilmekaniker" kan byta själv ?
av 780xlt
bensinskalle skrev: lör 08 jun 2024, 10:41 Nu borde det ju vara redundans i gaspedalen, men det låter ju nästan som att det hade kunnat vara den som spökar… Händer samma när du kör med farthållare?
Oj, vilken bra fråga !
Jag använder typ aldrig farthållaren.
Får försöka testa det och se
av 780xlt
apersson850 skrev: lör 08 jun 2024, 04:10 Exakt samma symptom hade jag när TMAP-givaren behövde bytas.
Börja där.
Om det är den givaren som är dålig; ger den felkoder som går att läsa av i så fall?
av 780xlt
Ytterligare en fråga:

Om det finns något samband mellan att motorn ibland blir orkeslös som jag beskrivit och att den nu (2 gånger tror jag att det är) anger "fyll på 0,5 liter olja" utan att det syns något oljespill under på parkeringsplatsen; vad skulle det kunna vara indikation på ?
Användarvisningsbild
av apersson850
780xlt skrev:Om det är den givaren som är dålig; ger den felkoder som går att läsa av i så fall?
Nej, det är det luriga. Den kan ge ifrån sig mätvärden där själva värdet är helt rimligt, men inte vid det tillfället. Fast det kan inte alltid bilen vara säker på, så den rättar sig efter värdet, trots att det är fel.
Det var av en Volvomekaniker jag fick reda på detta. Jag beskrev symptomen och han sa TMAP direkt. De hade fått en speciellt utbildningsuppdatering från Volvo, där just dessa symptom utan någon relaterade felkod behandlades. Då skulle de börja med att byta ut TMAP-givaren.

TMAP står för Temperature and MAnifold Pressure. Det är en kombinerad temperatur- och tryckgivare. I just mitt fall rapporterade den ibland högre laddtryck än vad som var det verkliga. Följden blir att bilen försöker sänka laddtrycket till önskat värde och då tappar motorn kraft. Det hjälper inte att gasa så länge inte ditt gaspådrag påkallar ett ännu högre laddtryck än vad givaren rapporterar. När du kommer dit börjar systemet höja laddtrycket mot den höga nivå som nu önskas och plötsligt skottar det då iväg som bara den. Ofta kommer givaren till sans i samma ögonblick och rapporterar nu korrekt laddtryck tills den lägger av nästa gång. Vilket kan vara inom två minuter eller två veckor.

I mitt fall indikerade givaren laddtryck innan motorn ens startats, så den givaren var helt klart en optimist.

Själva bytet är inte svårt i sig. Svårigheten ligger i att komma åt den, då den sitter på slangen längst ner till laddluftkylaren på vänster sida. Med diverse annat skröfs lokaliserat ovanför.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av berrabus
Jag hade precis samma symptom på en V70 och då var det kablar vid batterihyllan som gnagts sönder.
Min motorlampa tändes iofs men själva symptomen var samma.
av 780xlt
Jag bumpar min tråd.

Fenomenet att motorn blir orkeslös, måste "jobba järnet " med riktigt höga varvtal (powermätaren är på max) för att ens kunna hålla 90-100 på motorväg fortsatte komma då och då under sommaren. Under hösten-vintern försvann fenomenet helt. Inte märkt av det alls. Hade tom glömt av att jag hade detta problem med bilen.
Tills idag...
Precis samma igen. Jag satte det i samband med att det idag inte var kallt utan har varit +6. Kan det påverka ?

Styrker detta tesen om TMAP ?

Jag hade nyligen bilen inne på service och kamremsbyte. Den gav inga felkoder som indikerade något som kan kopplas till detta.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]