Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vedhuggaren
Hej
Låter kanske dumt men har min första dieselbil någonsin...en S 60 D5 -06.. kanonnöjd med denna...och undrar nu...
Ska man hälla något i tanken typ K-sprit som man ibland gjorde på sina bensinbilar.Sen om det hjälper vet jag inte men det har i varje fall aldrig frusit under de 35 år jag kör bensin.
Skratta nu inte...inte så lätt med första dieselbilen..
Ha en go kväll alla.

Hej
Användarvisningsbild
av StringerBell
Glöm detta. Sprittillsats är helt onödigt även i bensinbilar eftersom den bensin som säljs redan har en viss etanolinblandning från början.
av Vedhuggaren
StringerBell skrev:Glöm detta. Sprittillsats är helt onödigt även i bensinbilar eftersom den bensin som säljs redan har en viss etanolinblandning från början.
Hej
Jo många har sagt detta till mig men man lever i " det gamla " när man körde Volvo 142 S - 69 och hällde i sådant redan då...sen har det bara följt med...men då är det bara att köra och inga tillsatser behövs när det är vinter och kallt ???
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vedhuggaren skrev: Jo många har sagt detta till mig men man lever i " det gamla " när man körde Volvo 142 S - 69 och hällde i sådant redan då...sen har det bara följt med...men då är det bara att köra och inga tillsatser behövs när det är vinter och kallt ???
Bara att köra på! Kan möjligen bli knepigt när det rör sig under minus 30. Både diesel och bensin har speciella vinter- och sommarblandningar. Antagligen inte lyckat att tanka med en sommarblandning av diesel från reservdunken på vintern.
av Vedhuggaren
StringerBell skrev:
Vedhuggaren skrev: Jo många har sagt detta till mig men man lever i " det gamla " när man körde Volvo 142 S - 69 och hällde i sådant redan då...sen har det bara följt med...men då är det bara att köra och inga tillsatser behövs när det är vinter och kallt ???
Bara att köra på! Kan möjligen bli knepigt när det rör sig under minus 30. Både diesel och bensin har speciella vinter- och sommarblandningar. Antagligen inte lyckat att tanka med en sommarblandning av diesel från reservdunken på vintern.
Okey..då är jag nöjd med det...Många tack och önskar Dig en fortsatt trevli kväll.
Tack
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Enda som kan hända är egentligen två saker. Att man får bakterier i tanken pga kanske tankat hos en bonde. Byte av filter samt bakteriedödande medel. Andra som kan hända är att det bildas paraffin/vax i tanken pga kyla. Detta avhjälps/undviks genom att ha gott iom diesel i tanken. Vatten tar filtret hand om och det dränneras på service. Finns medel mot vaxbildning men behövs ej om man tankar mack-diesel.
av Vedhuggaren
dieselmagnus skrev:Enda som kan hända är egentligen två saker. Att man får bakterier i tanken pga kanske tankat hos en bonde. Byte av filter samt bakteriedödande medel. Andra som kan hända är att det bildas paraffin/vax i tanken pga kyla. Detta avhjälps/undviks genom att ha gott iom diesel i tanken. Vatten tar filtret hand om och det dränneras på service. Finns medel mot vaxbildning men behövs ej om man tankar mack-diesel.

Okey....Många tack.
av Andersljungberg
StringerBell skrev: sön 05 feb 2012, 19:15 Glöm detta. Sprittillsats är helt onödigt även i bensinbilar eftersom den bensin som säljs redan har en viss etanolinblandning från början.
Är inte bara etanol det är också Isopropanol som tydligen ska vara bra för vattenförorenat bränsle
av Andersljungberg
Vedhuggaren skrev: sön 05 feb 2012, 19:31
StringerBell skrev:Glöm detta. Sprittillsats är helt onödigt även i bensinbilar eftersom den bensin som säljs redan har en viss etanolinblandning från början.
Hej
Jo många har sagt detta till mig men man lever i " det gamla " när man körde Volvo 142 S - 69 och hällde i sådant redan då...sen har det bara följt med...men då är det bara att köra och inga tillsatser behövs när det är vinter och kallt ???
Men fortfarande kan du läsa på websidor
Karburatorsprit med rengörande effekt. Ger ett effektivt skydd mot isbildning, rost och korrision i bränslesystemet.Lämplig för förgasar-, insprutning- och katalysatormotorer. Vanlig K-sprit ska inte användas i dieselmotorer. För bästa resultat, häll hela flaskans innehåll i bensintanken före tankning.
https://hallmiba.com/p/fordon/kemi/bran ... -5386.html
240 startar inte

😁😁😁😁😁

Fram lykta lyser rosa...

Du har en xenonlampa(D1S)som gjort sitt och m&arin[…]

Vi har lyckats programera in spridaren nu men lj[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Såg trafikinformation senast idag.