- ons 05 jun 2024, 18:24
#1580461
P.g.a. olycha var tvungen att byta min gamla V70 mot en nyare, en V70 II.
Redan förra sommaren märkte jag att AC fungerade dåligt, så jag lät fylla på. Det tog 3-4 veckor innan den började svalka dåligt igen.
Jag har haft AC avstängt mest hela vintern och bara "motionerat" den då och då, men nu kostade jag på en felsökning istället för att bara fylla på mer gas.
Man hittade två slangar med läckage (mitt på slangen, inte vid infästningen). De var två slangar i fronten, en vertikal och en horistontell.
Killen på verkstaden som gjorde felsökningen sade att "om det var min bil skulle jag skaffa nya slangar från skroten" men att han inte kunde göra det för mig. Och att det ändå inte var säkert att AC skulle fungera som tänkt även efter ett slangbyte.
Enligt service-killen finns det bara orginal-slangar att köpa och han kunde inte skaffa sådana eftersom bara en auktoriserad verkstad kan beställa dem. Han gav mig en ungefärlig prisuppskattning för bytet: ca 5000:-. Därutöver förstås provtryckning och påfyllning.
Jag uppskattar bilens värde till 50.000:-. Att lägga 5000:- på en reparation utan någon garanti att AC därefter fungerar känns jobbigt.
Har ni i panelen förslag på hur jag borde göra? Finns det företag som är specialiserade på detta (Stockholm)?
Är det värt att behålla bilen ( som annars fungerar utmärkt) som en "vinter-bil" och bara acceptera att hela AC-paketet är satt ur spel?
Om man är ärligt och sätter in en annons där man säger: "Bilen fungerar som den skall, men AC läcker", hur mycket måste jag pruta på priset?
Hjälp mig besluta vad jag skall göra med den goa bilen!
Redan förra sommaren märkte jag att AC fungerade dåligt, så jag lät fylla på. Det tog 3-4 veckor innan den började svalka dåligt igen.
Jag har haft AC avstängt mest hela vintern och bara "motionerat" den då och då, men nu kostade jag på en felsökning istället för att bara fylla på mer gas.
Man hittade två slangar med läckage (mitt på slangen, inte vid infästningen). De var två slangar i fronten, en vertikal och en horistontell.
Killen på verkstaden som gjorde felsökningen sade att "om det var min bil skulle jag skaffa nya slangar från skroten" men att han inte kunde göra det för mig. Och att det ändå inte var säkert att AC skulle fungera som tänkt även efter ett slangbyte.
Enligt service-killen finns det bara orginal-slangar att köpa och han kunde inte skaffa sådana eftersom bara en auktoriserad verkstad kan beställa dem. Han gav mig en ungefärlig prisuppskattning för bytet: ca 5000:-. Därutöver förstås provtryckning och påfyllning.
Jag uppskattar bilens värde till 50.000:-. Att lägga 5000:- på en reparation utan någon garanti att AC därefter fungerar känns jobbigt.
Har ni i panelen förslag på hur jag borde göra? Finns det företag som är specialiserade på detta (Stockholm)?
Är det värt att behålla bilen ( som annars fungerar utmärkt) som en "vinter-bil" och bara acceptera att hela AC-paketet är satt ur spel?
Om man är ärligt och sätter in en annons där man säger: "Bilen fungerar som den skall, men AC läcker", hur mycket måste jag pruta på priset?
Hjälp mig besluta vad jag skall göra med den goa bilen!