Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Luthor
Lyfter den här tråden då jag har samma problem med min V60 T6 Recharge -21! Blinkersljudet i kupén är osynkat, inte ofta, men ibland…

Fortfarande ingen fix från Volvo??? Jag har senaste programvaran installerad!
av Wirke
Frågan togs upp av ViBilägare för något år sedan. Det är ett hårdvaruproblem, kapaciteten i 'processorn' räcker inte till i vissa lägen och då nedprioriterar den somliga funktioner, såsom blinkersljud. Volvo kommer inte att göra någon uppdatering för detta, var beskedet då.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte märkt det i min ganska nyanskaffade XC90, men noterat det nu när jag kört XC40 några dagar. Som maskinprogrammerare själv insåg jag genast att det är en prioriteringsfråga i något program.
av Luthor
Wirke skrev:Frågan togs upp av ViBilägare för något år sedan. Det är ett hårdvaruproblem, kapaciteten i 'processorn' räcker inte till i vissa lägen och då nedprioriterar den somliga funktioner, såsom blinkersljud. Volvo kommer inte att göra någon uppdatering för detta, var beskedet då.
Tack för ditt svar, då vet jag att det inte är mjukvarurelaterat!

Härligt att Volvo snålar och sätter in billigare och klenare processorer som inte klarar jobbet... :mad:
Användarvisningsbild
av apersson850
Nja, det gör de ju, det är bara en fråga om vad man prioriterar som mest bråttom i olika situationer. Där har någon på Volvo tyckt att det räcker att det tickar. Det behöver inte ticka i jämn takt.
Sen är det förstås så att de snålar så gott de kan för kunderna vill betala så lite som möjligt och Volvo vill tjäna så mycket som möjligt på bilarna.
av III
Vet inte hur mycket det märks på v90 men märker det någon gång ibland på min V60 men klassar nog det som ett ilandsproblem. Även om det irriterar lite när det händer.
av Luthor
Klart det är ett I-landsproblem, men när vi betalar mer än en halv miljon för en bil kan jag tycka att man kan kräva att det i alla fall skall "ticka" i jämn takt! :nerd:
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu har jag hunnit köra tusen mil med min XC90. Ännu har den inte blinkat i otakt, så det är något för de mindre modellerna, verkar det som.
Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]

Motorvärmare 850

Tack för era svar. Det blir en slangvärm[…]