Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vvs
#1580181
Hej,

Har en volvo 850 glt 20v 1993 utan VVT
Har haft lös toppen och även bytt dom 2 nedersta kolvringarna efter att jag läst på ang de och pettsons rekommendationer.
Även bytt ventiltätningar och slipat in dessa.
Återmonterat allt med vevaxel och kamaxeltolk. Vid kamremsmontage monterade jag remmen så spänt jag kunde och lät slaket vara vid spännaren. Kamdreven lossade jag lite och drog åt (20nm) efter att jag släppt spännaren Snurrat runt allt och markeringarna stämmde perfekt.
Testat rotera runt flera gånger för att vara helt säker.

Men vid start av bilen så hoppade den igång och gick bra i någon sekund tills jag hörde något knarr och motorn stängde av. Kollade vad de var och såg att insugskamdrev hade rört sig och den kammen var en kugg fel.

Tagit kompprov och de visar att cylinder 2 inte har komp. Vare sig med olja i cylinder eller inte.

Vad kan ha hänt? Fattar inte då jag gjort exakt enligt anvisningar och skruvat förr utan problem. Kan en lyftar/fjäder eller styrning pajjat? Ska ta isär toppen igen. Eller har en kolvring kraschat. :mad: :-)

Tacksam för upplysningar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1580202
Låter som du gjort rätt i mina öron iaf... Möjligtvis att 20nm är lite åt det för lösa hållet? Det var säkert rätt för 31 år sedan, men det var då det. Jag säger inte ATT det är fel idag, men själv drar jag "lite extra" för säkerhets skull.

En kugg fel BÖR inte ha orsakat någon ventilsallad, men omöjligt är det förståss inte. Jag tror det bästa nästa steg är att få ner en kamera i tändstifthålet till 2ans cylinder, kanske plocka ner insuget också och kika på ventilstammarna därigenom.

... Annars är du nog dessvärre tvungen att plocka isär rubbet igen.
av Vvs
#1580308
Nu har jag kollat med kamera men såg inte så mycket där. Dock rev jag lös toppen och som tur är så var de 2 insugsventilerna på cyl 2 krökta. :-) :-) Jag misstänker att jag slarvat med rengöringen av kamaxlarna och de kommit något skräpkorn mellan kam och kamlagring. (Se bilder) Med tanke på de så tror jag att kammen gått trögt och således vridit kamdrevet då den hade behövts dras hårdare än 20nm. Tur i oturen att de hände så spåren i kamaxeln upptäcktes.

Tror ni att de funkar och släta till ytorna som är skadade? Typ försiktigt med scotch brite?

Bör alla ventiler bytas?
Bilagor
20240603_195309.jpg
20240603_195309.jpg (2.79 MiB) Visad 979 gånger
20240603_195314.jpg
20240603_195314.jpg (2.85 MiB) Visad 979 gånger
20240603_195326.jpg
20240603_195326.jpg (3 MiB) Visad 979 gånger
20240603_195331.jpg
20240603_195331.jpg (2.88 MiB) Visad 979 gånger
20240603_195432.jpg
20240603_195432.jpg (2.88 MiB) Visad 979 gånger
20240603_195442.jpg
20240603_195442.jpg (2.76 MiB) Visad 979 gånger
av Vvs
#1581152
Nu är 850in igång igen efter ventilhaveriet på insugssidan cyl 2, spinner nu fint och det verkar hålla tätt, hittills :-)
Drog kamaxeldreven ganska mycket mer än 20nm.
Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]