Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har köpt en B6304F på auktion, vet att den är tillverkad mellan 1991 och 1995 men inte exakt år. Eftersom jag måste använda mig av elscheman så skulle jag behöva veta exakt vilket år den är från. Är det någon som vet om man utifrån något modellnummer eller liknande kan bestämma vilket år den är tillverkad?

Tack på förhand, Hugo
Mig veterligen skiljer det inte ett skit mellan 91 och 95....
Plus att det är ju faktiskt inte mycket el till motorn... 6 tändspolar, 6 spridare, 2 knacksensorer, kamaxelgivare, vevaxelgivare, startmotor, 2 tempgivare(varav den bakersta enbart är till instrumenthuset på specifikt 900-serien, den finns inte på 85x70 t ex), en oljetrycksgivare, generator, ev AC och ett par-tre jordkablar. Och gasspjällgivare då, om man ska räkna det till "motorn". Dom 2 sista komponenterna för att motorn ska gå bra är LMM och lambdasond(-er, bakersta fyller ingen drift-funktion dock, den är bara för diagnosering av katalysatorn). Och styrbox då, givetvis ;-)
Lucif3r skrev: mån 03 jun 2024, 18:02 Mig veterligen skiljer det inte ett skit mellan 91 och 95....
Plus att det är ju faktiskt inte mycket el till motorn... 6 tändspolar, 6 spridare, 2 knacksensorer, kamaxelgivare, vevaxelgivare, startmotor, 2 tempgivare(varav den bakersta enbart är till instrumenthuset på specifikt 900-serien, den finns inte på 85x70 t ex), en oljetrycksgivare, generator, ev AC och ett par-tre jordkablar. Och gasspjällgivare då, om man ska räkna det till "motorn". Dom 2 sista komponenterna för att motorn ska gå bra är LMM och lambdasond(-er, bakersta fyller ingen drift-funktion dock, den är bara för diagnosering av katalysatorn). Och styrbox då, givetvis ;-)
Okej, vad skönt då. Isåfall behöver inte den delen av härvan som sitter på motorn(från kontaktstycke C131) vara samma årsmodell som den andra delen av motorhärvan, dvs. den som bl.a boxarna och LMM:en sitter på?

Btw, lite off topic men du verkar ha koll på dehär. Kom Motronic 1.8 med en manuell box någon gång? Tänkte om jag kunde koppla ihop en sån motorhärva med den automathärva som just nu sitter på motorn via kontaktstycke C131?
Senast redigerad av 1 Hugo768, redigerad totalt 0 gånger.
3.0 med manuell fanns inte mellan 91-96. 3.0 manuell finns således inte till motronic 1.8 utan endast till 4.4. Däremot fanns ju 2.5 manuell med Motronic 1.8, men som sagt i en annan tråda, frågan är hur mycket motorstyrningen lägger sig i lådan och vise versa på en bil från 90-talet.
Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]