Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storgolle
Hej.
Jag har en volvo 460 från 92 som stått ett par år. Bestämde mig för att försöka få igång den idag, så tankade upp den och satt i ett nytt batteri.
Dock ville den inte hoppa igång, tog lös ett tändstift och konstaterade att jag inte hade någon gnista.
Jaha tänkte jag och provade sätta ett stift direkt efter tändspolen för att se om den funkade. Och jovisst gjorde den det. Problemet var bara att jag var ensam och när jag motorn börja gå runt så for tändstiftet ner och jordade på något olämpligt ställe. Nu är bilen stendöd och inte ens en lampa lyser när jag vrider på nyckeln, så misstänker att jag brände nån säkring. Dock är alla säkringarna "under ratten" hela. Är det någon som vet vad jag har bränt? Någon form av huvudsäkring? Och vart sitter den?
Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Är dålig på 400 modellen, men dom flesta bilar av dessa årsmodeller har minst 2 centraler. Kolla bakom handsfacket, vid huvöppnaren och då under huven. Du får lossa på plastlock kanske. Instruktionsbok??
av Storgolle
Det fanns en låda med enbart relän vid huvöppningen, ingen säkring Dock. Instruktionsbok har jag tyvärr ingen. Har försökt hitta på internet men hittar inget
Användarvisningsbild
av lennarte
Kollade i Volvos original katalog (finns på nätet), det verkar som säkringarna sitter under reläerna. Blir inte riktigt klok på bilderna dock. Någon annan som jobbat med 440/460 kanske vet
Användarvisningsbild
av Cotag
Storgolle skrev:Nu är bilen stendöd och inte ens en lampa lyser när jag vrider på nyckeln,
Det är inte så enkelt att du har dålig kontakt på batteripolerna.
av Storgolle
Cotag skrev: sön 02 jun 2024, 17:20
Storgolle skrev:Nu är bilen stendöd och inte ens en lampa lyser när jag vrider på nyckeln,
Jag tror inte det. Det hände samma sekund stiftet åkte ner och jordade mot något
Användarvisningsbild
av lennarte
Storgolle skrev: sön 02 jun 2024, 17:22
Cotag skrev: sön 02 jun 2024, 17:20
Jag tror inte det. Det hände samma sekund stiftet åkte ner och jordade mot något
Om du har en "halvtaskig" men fungerande kontakt på batteri polerna och det kommer ett jättestort ström uttag (kortslutning) så kan det mycket väl "slå ut" kontakten till batteriet. Så kolla där innan du gör något annat. Kolla även på kabelskon på startmotorn. Det kan ju lika gärna vara där, det är ju samma kabel.
Användarvisningsbild
av Cotag
:party:

..Man ska väl belasta med en rätt svag[…]

Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]

Glapp i framvagn V70 -06

Har du bytt krängningshämmarstag så[…]

Varför inte sänka ner bilen och lossa […]