Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jannexc70
#1579867
Hej,

Någon som haft trasig vinkelväxel som upplevt att symptom är att det låter olika när man svänger vä och höger? Trodde först hjullager men tror nu vinkelväxel då det droppar friskt ur den och det låter redan i låga farter 15-20 km/h.

Ksn jag tillfälligt fylla på mer olja i den så den inte rasar helt? Hur? Var? Vilken olja?

Xc70 -2010 automat
av Lokrot
#1579892
Se på behållaren för servostyrning om nivån är under maxstreck. Är nivån låg fyller du med grön Power Steering Fluid (PSF) SVHI från Mekonomen/Biltema eller original Volvo CHF 11S (billigare) upp till strecket. Går styrningen trögt kan det bero på att returflödet i påfyllningskärl strömmar trögt pga gummipartiklar fr slangar har satt igen det fasta nylonfiltret i botten av kärlet. Köp ett nytt kärl och byt, (7-800kr) eller testa:
Töm ur kärl, lossa det från slangarna och diska ur med bromsrengörning (motsvarande aceton/förtunning) och borsta rent fast nylonfilter i botten med tandborste, återmontera kärlet med två slangar och fyll upp med ny olja. Vrid ratten till ändläge upprepade ggr för att lufta ur systemet och bevaka att oljenivån når upp till maxstrecket. Det underlättar om framdäcken står på is eller om framvagnen vilar upplyft på två pallbockar.
Läcker styrväxeln finns tätningsmedel att hälla i påfyllningskärlet vilket sägs pigga upp stumma (läckande) o-ringar. Pris ngn hundring på Biltema (mer välkänt originaltätningsmedel kostar multum).
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#1579995
Är det så att vinkelväxel och styrväxel blandats ihop? Om du syftar på vinkelväxeln, så skulle jag ta en titt på stödlagret för drivaxeln först.

Men läcker vinkelväxeln så är det klart att något är galet, då behöver den nog ses över.
av Jannexc70
#1580157
Men bra tips för styrning är lite trög tycker jsg
Lokrot skrev: ons 29 maj 2024, 15:32 Se på behållaren för servostyrning om nivån är under maxstreck. Är nivån låg fyller du med grön Power Steering Fluid (PSF) SVHI från Mekonomen/Biltema eller original Volvo CHF 11S (billigare) upp till strecket. Går styrningen trögt kan det bero på att returflödet i påfyllningskärl strömmar trögt pga gummipartiklar fr slangar har satt igen det fasta nylonfiltret i botten av kärlet. Köp ett nytt kärl och byt, (7-800kr) eller testa:
Töm ur kärl, lossa det från slangarna och diska ur med bromsrengörning (motsvarande aceton/förtunning) och borsta rent fast nylonfilter i botten med tandborste, återmontera kärlet med två slangar och fyll upp med ny olja. Vrid ratten till ändläge upprepade ggr för att lufta ur systemet och bevaka att oljenivån når upp till maxstrecket. Det underlättar om framdäcken står på is eller om framvagnen vilar upplyft på två pallbockar.
Läcker styrväxeln finns tätningsmedel att hälla i påfyllningskärlet vilket sägs pigga upp stumma (läckande) o-ringar. Pris ngn hundring på Biltema (mer välkänt originaltätningsmedel kostar multum).
Bromsok kärvar

Inte ovanligt att det nöts hål på[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka […]

. Nån som har tips för vänster si[…]

Har tyvärr ingen multimeter.