Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Robert63
Hej!

Jag har en köpare på min bil. Han är medveten om att det finns en restskuld och har varit i kontakt med min långivare. Han vill ha bilen imorgon och föreslår att han betalar mig det jag ska ha minus restskulden som han löser in själv. Han är medveten om att det inte går att genomföra ett ägarbyte innan skulden är betalad.

Normalt träffas man på bank och betalar in restskulden för köparens trygghet. Men nu vill han alltså betala den själv, beroende på att det inte finns några öppna banker imorgon, lördag.

Min fråga; finns det någon risk för mig att gå med på detta? Jag får som sagt mina pengar minus de som han ska betala på restskulden för att ägarbytet ska kunna gå igenom.
av olson
Skulle inte jag gjort. Vänta till måndag. Vill han inte vänta finns det andra köpare.
Användarvisningsbild
av SE6M
Hur VET du att han kommer att betala in den summan ???

Risken är att han sticker med bilen, som han fått "billigt" genom att betala dig en liten summa bara...
Så står du där utan bil och med skuld till banken...

NEJ, ett gott råd, vänta tills måndag, eller välj en annan köpare.
av Marbas
Håller med föregående inlägg.

Som du säger så blir det inget ägarbyte förrän skulden är löst. Löser han inte in skulden är ju bilen fortfarande din och du har ansvar för den (parkering, biltullar, försäkring, osv). Hade också väntat tills på måndag.

Jag sålde iof en bil till en Litau som skulle exportera den. Det var lite våghalsigt eftersom han inte var svensk medborgare och inte hade fixat med några andra papper gick det inte att skriva över bilen på honom. Jag sålde bilen ändå och litade på att han skulle skicka in nummerplåtarna efter att han registrerat bilen i Litauen. Jag var nervös ett bra tag innan jag kunde försäkra mig om att plåtarna kommit in till vägverket, men han höll sitt löfte och den bilaffären gick bra. Men det är inget jag rekommenderar, framförallt inte för folk med nervös läggning...
av Robert63
Om han inte betalar restskulden så kan han aldrig bli ägare till bilen, så han äger problemet?! Jag får 3/4-delar av summan cash och äger bilen tills ägarbytet gått igenom, dvs när han betalat restskulden, så var finns min risk? Om det skulle strula hämtar jag bilen om det så innefattar att jag måste banka på snubben.
Användarvisningsbild
av Funk
Men bilen kan försvinna till Polen eller något annat suspekt ställe, han skiter väl i ägarbytet i det läget...
Du har ingen bil, en restskuld som DU är ansvarig för, och är utsatt för ett bedrägeri...

Kan jag betala senare ?
-Javisst !
När kan jag hämta bilen ?
-Senare...

/Thomas
av GrandDanoise
Är enligt Brottsbalken olagligt att sälja en bil med restskuld, bara så att du vet...

/D
Användarvisningsbild
av Variosboy
Olagligt att göra det utan köparens vetskap ja, men om man skriver i köpekontraktet att köparen betalar restkulden själv, så kan det väl knappast vara olagligt!

Om man leker med tanken att han som köper bilen är en bedragare som drar till polen eller nåt, så får man ju stöldanmäla bilen, lär ju finnas gott om cash kvar till självrisk om man fått 3/4 av värdet redan i så fall! då blir det ju till och med pengar över! :D
Användarvisningsbild
av Funk
Har du lämnat över nycklarna och fått delvis betalt så är bilen i lagens mening inte stulen. Och stöldförsäkringen gäller inte...
Du får göra en anmälan om bedrägeri..

/Thomas
av dali
Varför ta risken? Lämna aldrig ifrån dig en bil utan att ha fått fullständig betalning.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]