- fre 31 maj 2024, 08:12
#1580008
Hej!
Har köpt en B6304F på auktion, dvs. raka sexan som satt i Volvo 960 mellan 1991-1995 som ska stoppas i en 740.
Första gången jag gör ett motorbyte så har några frågor innan projektet ska dras igång.
Motorn kom dock utan en del el, med automatlåda och utan svänghjul.
Tanken är såklart att sätta på en manuell låda, till en början en M90 till vitmotorerna. Tips på svänghjul och koppling vore därför tacksamt.
Men hur blir det med elen? Har bara den delen av styrsystemet som sitter på motorn, inte den andra delen av härvan på vilken bland annat styrboxarna och luftmassemätaren sitter. Smidigast blir nog att hitta en 960 på en skrot och plocka allt som behövs. Men eftersom jag ska byta till manuell, kan jag då ta resterande härvan till en automat, använda automatstyrboxen till motorn, klippa bort styrboxen till växellådan, och visst är det en startspärr som lär kopplas förbi? Eller fanns manuella styrsystem till Motronic 1.8 så jag istället ska försöka få tag på en sån härva?
Har dessutom hört att det funnits ett kit för att kunna sätta på den bredare kamremmen som kom på nyare motorer, någon som vet om dessa går att få tag på?
Blev en del frågor, men alla tips, och erfarenheter från liknande projekt är välkomna.
// Hugo
Har köpt en B6304F på auktion, dvs. raka sexan som satt i Volvo 960 mellan 1991-1995 som ska stoppas i en 740.
Första gången jag gör ett motorbyte så har några frågor innan projektet ska dras igång.
Motorn kom dock utan en del el, med automatlåda och utan svänghjul.
Tanken är såklart att sätta på en manuell låda, till en början en M90 till vitmotorerna. Tips på svänghjul och koppling vore därför tacksamt.
Men hur blir det med elen? Har bara den delen av styrsystemet som sitter på motorn, inte den andra delen av härvan på vilken bland annat styrboxarna och luftmassemätaren sitter. Smidigast blir nog att hitta en 960 på en skrot och plocka allt som behövs. Men eftersom jag ska byta till manuell, kan jag då ta resterande härvan till en automat, använda automatstyrboxen till motorn, klippa bort styrboxen till växellådan, och visst är det en startspärr som lär kopplas förbi? Eller fanns manuella styrsystem till Motronic 1.8 så jag istället ska försöka få tag på en sån härva?
Har dessutom hört att det funnits ett kit för att kunna sätta på den bredare kamremmen som kom på nyare motorer, någon som vet om dessa går att få tag på?
Blev en del frågor, men alla tips, och erfarenheter från liknande projekt är välkomna.
// Hugo