Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GWS
Har en läcka på en av spolarpumparna på min V70 -07, har letat men är fortfarande osäker på vilken pump jag ska beställa. Behöver veta om pumpen är till vindruta, bakruta eller strålkastare. Pumpen är den som sitter längst ned på behållaren och det syns tydligt att höljet har spruckit.
Bifogar bild
Bilagor
20240529_114703.jpg
20240529_114703.jpg (4 MiB) Visad 913 gånger
GWS skrev: tor 30 maj 2024, 06:51 Ok, tack. En fråga till när det gäller att byta. Sitter den bara klämd i hållaren på behållaren. Lossa slang och elkontakt och sen pressa loss den ?
Den sitter klämd ja, men man drar ut den ur behållaren, efter att man kopplat loss både elkabeln och slangen. Jag har fått byta på min vid 2 tillfällen redan. Första gången var för att delen kom från skroten, och då är det ju lite chansning :-)

Lycka till
Är fortfarande osäker på vilken pump som är rätt, många modeller att välja bland. Har inte tagit loss den den gamla pumpen och har inte den att jämföra bilder med. Tanken var att vänta tills jag har den nya innan jag börjar på det.
Någon som vet vilket artikelnummer eller mer info om vilken pump det är. Tacksam om någon kan reda ut det.
GWS skrev: tor 30 maj 2024, 18:18 Är fortfarande osäker på vilken pump som är rätt, många modeller att välja bland. Har inte tagit loss den den gamla pumpen och har inte den att jämföra bilder med. Tanken var att vänta tills jag har den nya innan jag börjar på det.
Någon som vet vilket artikelnummer eller mer info om vilken pump det är. Tacksam om någon kan reda ut det.
Jag fann en artikel, bör passa. Passade min S60 2.5t 2006 iallafall. Länken har du här: https://www.proparts.se/en/artiklar/washer-pump-25.html

Hoppas detta hjälper någorlunda :-D
Ja, hur svårt kan det vara. Inte är det att bara gå under och det är därför jag ville vänta med jobbet tills jag hade den nya pumpen för att se hur den ser ut slanganslutningen. Jag lyckas inte få loss pumpen från behållaren, verkar som slanganslutningen tar emot hållaren när jag drar ut pumpen från behållaren. Kommer ut en bit och sedan är det stopp. Går inte att komma åt slanganslutningen för att lossa slangen på insidan mot fronten, är för trångt. Har provat lirka och vrida i alla möjliga vinklar men det tar stopp en bit ut. Sedan är det frågan hur man ska kunna ansluta slangen igen. Går tydligen inte att få loss pumpen utan att lossa slangen.
Någon som vet ???
GWS skrev: fre 31 maj 2024, 09:18 Ja, hur svårt kan det vara. Inte är det att bara gå under och det är därför jag ville vänta med jobbet tills jag hade den nya pumpen för att se hur den ser ut slanganslutningen. Jag lyckas inte få loss pumpen från behållaren, verkar som slanganslutningen tar emot hållaren när jag drar ut pumpen från behållaren. Kommer ut en bit och sedan är det stopp. Går inte att komma åt slanganslutningen för att lossa slangen på insidan mot fronten, är för trångt. Har provat lirka och vrida i alla möjliga vinklar men det tar stopp en bit ut. Sedan är det frågan hur man ska kunna ansluta slangen igen. Går tydligen inte att få loss pumpen utan att lossa slangen.
Någon som vet ???
Det är trångt, jag vet. Vad jag gjorde var att ta ner fronten för att komma åt tyvärr. Och då passade jag även på att byta mina xenon lampor i lyktorna. P2 är ingen rolig platform alls när man ska byta lampor :bored:
CTEK Laddare (connect kabel)

Hej, Var kopplar man enklast/bäst denna kab[…]

På din övre bild har jag åtminsto[…]

Koppla in Isudar carplay

Tyvärr finns det inte där heller på[…]

Har varit i kontakt med Volvo i dag igen (4ggr) , […]