Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, vi får väl se. Just nu samarbetar väl Volvo med Telenor. Men har svårt att se att de inte skulle erbjuda en Telia-lösning när det gäller en säkerhetsfunktion i bilen, om nu inte Telenor också förlänger.

Men, är det så att vissa tjänster kräver 3G? SOS-samtal borde rimligen gå även på 2G antar jag.
Infrastrukturen är väl Telias och dom andra hyr in sig på nätet?

Lite konstgjord andning så alla kommer igång med omställningen gissar jag, vi har panikkonverterat i kollektivtrafiken det senaste året och ligger riktigt bra till.

Hade varit fint om mitt VOC från 2012 fick leva vidare och att det inte kostar skjortan att bygga om.
Teoretisk så fungerar ju alla bilar med sensus connect (-15) och framåt om man sätter ett sim från telia i den. Praktiskt så kommer volvo gissningsvis inte bry sig en sekund tyvärr. Väljer telenor att göra samma sak så kanske det finns en strimma av hopp.
Man får komma ihåg vad det innebär att behålla 2G

-2G kräver 100 till 1000 ggr så mycket energi för att överföra samma mängd data som de nya näten förbrukar

-En 2G telefon tar 100-1000 ggr så mycket utrymme i nätet som de nya generationerna

-2G gör att frekvensbanden inte kan användas för de nya nätverken

-När man stänger ned 3G kommer alla gamla 3G telefoner som folk har, hoppa ned till 2G nätet som lätt blir överbelastat, så man skulle behöva slänga ut alla gamla telefoner till förmån för specialabonemang för tex larm och bilar som inte är enkla att byta ut

-Det är ruskigt dyrt att driva och underhålla 4 olika nät parallellt

Tror ni att biltillverkarna lärt sig läxan nu??? att man måste sätta modemet på ett instickskort så man lätt kan uppdatera när det kommer ny standard........

.... Nä... man vägrar lära sig av misstagen... man kör på som en idiotisk struts med huvudet i sanden för att spara några korvören vid tillverkningen

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]