Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mimeck
xc70 d5 2011

Har kanske ställt liknande fråga förut men hur länge brukar det ta att kyla ner kupe'n när det är 20-25 grader ute. Och då betydligt varmare i solen..

Hinner köra ett antal km innan det börjar kännas drägligt i bilen.

Bytte en kylslang (AC:n) förra året. Det var på meca så jag antar att dom utförde nått slags test på systemet.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Ptja, det var 30-31 i bilen flera kilometer idag i alla fall :-)

Med ac:n inställd på 21 grader. Har tyvärr ingen logg, men kondensorn brukar vara nere på 4-7 grader efter en stund.
av mimeck
Det kanske funkar som det ska men med en bil som gått 32-33000 mil och med förra sommarens problem med ac-slangen i minnet så blir man lite nojjig.

Lämnade in bilen i juli(?) för reparation av luftkonditioneringen. Då hittade dom att problemet var att multiremmen skiktat sej och slitit hål på AC-slangen.
Volvo hade inga nya slangar i lager. När jag efter nånn vecka fick veta det så bad jag dom ordna fram en slang från en bildemontering eller liknande. Då fick dom tag på en slang på skroten, några kilometer bort, så det gick fort men vid det laget hade kylteknikern gått på semester....
Hela tiden stod bilen på Meca och där stod den i typ 50-60 dagar!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ned ned alla rutor första 500 meter man kör så all 300 grader varm luft i kupén byts ut mot 25-gradig uteluft
av mimeck
Jo, så är det!

Litet problem är att nerhissade rutor i min bil innebär att det låter öronbedövande högt i bilen pga. luftvirvlar eller nått.
Tror att det skulle vara farligt för hälsan att vistas i bilen med det ljudet/vibrationerna.
Givetvis lite olika beroende på vilken ruta man kör ner men nu kommer jag inte ihåg vilka rutor som orsakar värsta ljudet..

Går ju bra så länge man kör lugnt men vid normal körning låter det otroligt högt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du bor väl inte mitt på Autobahn och accar upp till 250 km/h I en Porsch Turbo direkt från parkeringen?

Jag drar ned rutorna när jag startar bilen och rullar iväg, och det krävs ju bara några hundra meter innan den heta luften vädrats ut! Så länge klara du väl lite vind!
av mimeck
Tror inte jämtlandsvägarna har några större likheter med autobahn...
Dessutom så tror jag min bil är spärrad vid 200km/timme men det kan mycket väl vara fel.

Om jag kommer ihåg det så ska jag kolla vid vilken hastighet det börjar låta och vilka fönster som gör så.

Har funderat på hur volvo lyckades få till det så.
En annan stor designmiss är att det lägger sej så fånigt mycket skit på dörrtrösklarna. Ofta nästan omöjligt att inte skita ner byxbenen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så är i princip alla nya bilar. Man vill hålla ned luftmotståndet och designar därför karossen så luftströmmen är laminär och följer tätt karossens form längs bilen.

Öppnar du ett fönster så blir det istället turbulent strömning, vilket märks.

En del gamla bilar var ju som en ladugårdsvägg och inte mycket luft följde bilens form det märktes mindre om man öppnade ett fösnter..
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]