Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Miltonedlund
Tja jag köpte en Volvo 744 1990 igår där bromsarna låg i lite men gick att köra hem ca 15 mil. Och idag skulle jag byta däck och sen testköra med dom nya däcken. Och när jag skulle köra iväg så rulla knappt däcken allt men det o köra iväg med och jag kom ksk 100m till dom nöp helt och hållet o det börja lukta typ bränt o bilen gick inte att rulla mer. Jag fattar att det är nåt med bromsarna men vet nån mer exakt vad det kan va. Tack i förhand😁
Användarvisningsbild
av lennarte
Fastrostade bromsklossar är vanligt om bilen stått oanvänd några månader. Du skriver att du bytt hjul, är det rätt hjul? Tidigare 740 hade 14" fäljar, dom passar 740 med mindre bromsar fram, 15" fäljar passar alla. Sätt tillbaka dom gamla fälgarna och prova, annars får bromsarna "tas isär" för inspektion, reparation eller byte. När bromsarna "ligget på" utvecklas värme. När metall blir varn utvidgas den och då blir ännu det värre. När den står över natten så svalnar det och kan rulla igen. Men felet (anliggande broms) är ju fortfarande kvar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hopprostade bromsar går oftast få lös enbart med motorn dock. Ska väl erkänna att min 945a stått orörd på gården i 3 år nu, igår startade jag upp eländet(den startade som om den inte gjort annat) - den rörde sig inte en millimeter! :-D Underlättar ju inte att man har grusgård heller...
Bakbromsarna släppte tämligen omgående, "givetvis", bakhjulsdriven som den är. Fram däremot... typ 10min av konstant slänga i backen, direkt slänga i driven, tillbaka till backen, tillbaka till drive osv osv samt typ 2dm djupa gropar vid bakhjulen så blev det tillslut en jävla smäll och fram släppte också :-D Nu rullar den igen, om än lite tungt. Stannar gör den också, hyffsat. Handbromsen är dock ungefär lika effektiv som att öppna dörren och bromsa med foten på marken. :P
Hade säkerligen gått typ 9min fortare och betydligt mer skonsammare för drivlinan om jag dragit loss den med V70in istället, men jag var själv så... Ingen vidare lust att dra loss en 1600kg obemannad stålklump :P
Nu står den iaf i garaget redo för lite meck 8-)

----

En annan sak som kan hända på gamla bilar är att bromsslangarna kollapsar, så dom släpper in vätska(=bromsar) men släpper inte ut den igen(=låsta bromsar). Det krävs förvånadsvärt lite tryck för att hålla bromsarna låsta.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Hopprostade bromsar går oftast få lös enbart med motorn dock.
Precis, därför (Han hade kört 15 mil) tänkte jag på fälgarna. Dom passar ju, men när man "drar fast" skruvarna så drar man fast fälgen mot oket. Var inte ovanligt i början på 90-talet när "folk" bytt upp sig till en nyare 740 och skulle lägga på vinterdäcken från sin gamla.

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]

Hej nej den ger ingen felkod.

Brainys V60

Sammanfattningen är att Volvo nekar ansvar ti[…]