Hopprostade bromsar går oftast få lös enbart med motorn dock. Ska väl erkänna att min 945a stått orörd på gården i 3 år nu, igår startade jag upp eländet(den startade som om den inte gjort annat) - den rörde sig inte en millimeter!

Underlättar ju inte att man har grusgård heller...
Bakbromsarna släppte tämligen omgående, "givetvis", bakhjulsdriven som den är. Fram däremot... typ 10min av konstant slänga i backen, direkt slänga i driven, tillbaka till backen, tillbaka till drive osv osv samt typ 2dm djupa gropar vid bakhjulen så blev det tillslut en jävla smäll och fram släppte också

Nu rullar den igen, om än lite tungt. Stannar gör den också, hyffsat. Handbromsen är dock ungefär lika effektiv som att öppna dörren och bromsa med foten på marken.
Hade säkerligen gått typ 9min fortare och betydligt mer skonsammare för drivlinan om jag dragit loss den med V70in istället, men jag var själv så... Ingen vidare lust att dra loss en 1600kg obemannad stålklump
Nu står den iaf i garaget redo för lite meck
----
En annan sak som kan hända på gamla bilar är att bromsslangarna kollapsar, så dom släpper in vätska(=bromsar) men släpper inte ut den igen(=låsta bromsar). Det krävs förvånadsvärt lite tryck för att hålla bromsarna låsta.