Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo74091
Hej, min senaste Volvo var min första bil, en Volvo 740. Efter tio års frånvaro börjar det kännas som att jag vill tillbaka. Snart dags för barn nummer två och jag har gått och fått smak för en sent år av Volvo XC70, möjligen så sent som möjligt i form av en Classic.

Så, en öppen fråga till er som kan dessa bilar bättre än jag. Generellt, är detta en bra bil? Några vanliga problem med dessa som man bör vara uppmärksam på?
Annars val av årgång, motor och annat som man bör sikta in sig på? Växellåda?

Hoppas att någon vill dela med sig av lite tankar.

Hälsningar / Anders
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tryck på sök. Finns oändligt mycket info i denna gruppen.
Användarvisningsbild
av apersson850
2016 finns bara som diesel. D4 är vanligast. AWD har femcylindriga motorn. Första årgångarna med fyrcylindriga VEA var inte så tillförlitliga.
Användarvisningsbild
av Gulvolvo
Jag personligen hade hellre köpt en V90cc , xc70 är faktiskt stenålders men till ett dyrt pris. Jag sålde just min -13 Xc70 och när bilen är 10-12 är gammal så kommer det problem som utjänta stötdämpare, fjädrar, bussningar och stag o bromsskivor som blivit utmattade. Då är det bättre att kliva upp på en V90cc direkt , det skiljer inte många ören på en -16 xc70 och en -18 V90, Xc70 är för avancerad att skruva själv i ändå utan dator
Användarvisningsbild
av apersson850
Den är bättre att lasta i.
Nör jag nu själv har köpt en XC90 (är ju den enda som hänger med utrymmesmässigt) har jag hittat lite annat som också ändrats till det sämre.

Jag plockade bort plastskydden för trösk[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka r[…]

Har tyvärr ingen multimeter.

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &[…]