Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1579778
Thomasksen skrev:Verkar vara lite hur som, vad kunderna får.

Jag Tror att när min beställdes 08/2024
Så var det två sladdar med. Men sen när bilen blir en my25 så åker 220 kabeln bort. Det verkar som ha kommit på efter årskiftet.
Verkar som att årsmodell 2025 är efter vecka 17. För min monterades klart i början på denna veckan.
I bästa fall är ÅF klar veckan som kommer.

Som tillbehör så ser det ut som att Volvo inte säljer kabeln framöver.
Nej, är inte hur som. Är med på MY24 men inte MY25.
Jag tror inte Volvo slutar sälja den som tillbehör, dels kommer den efterfrågas, dels är det nog bra marginaler, kostar ändå 5000.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579781
Ett vanligt vägguttag ska idag (med dagens kablar och uttag) klara 16A i några timmar, 10A trög "propp" (6 timmar tror jag) Utan att det händer något. Så där var nog marginal ändå.
av least
#1579783
Nja. Ett uttag kanske klarar det, men det är inte garanterat att kablage och kopplingar i huset klarar det. Det beror helt och hållet på installationens ålder.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579786
least skrev:Nja. Ett uttag kanske klarar det, men det är inte garanterat att kablage och kopplingar i huset klarar det. Det beror helt och hållet på installationens ålder.
Givetvis, men monterar man ett nytt uttag får man ju se till att allt fram till uttaget klarar gällande regler. Det som är monterat dom sista 15 - 20 åren klarar detta, om det är behörigt gjort.
Användarvisningsbild
av x74
#1579789
Har kört med shuko i 2år har hus från 60talet, kablarna blir knappt jumna, har kollat ända fram till propp skåpet, skall vara rejält dålig installation om det skall börja brinna.
av least
#1579827
Och trots detta sker olyckor. Man ska inte ladda med schuko, byt hellre till en röd 16 amp-handske. Och kabeldragning obrutet till central.
av perhall
#1579846
Det sker väl inte så mycket olyckor? Har man fräsch el bör det funka med full effekt.
av Thomasksen
#1579850
Volvo har till och med en schuko för 13 amp.
3.7 kw om jag minns rätt.

Jag har allt nydraget, vad gäller kablar&uttag av bra kvalitet, så jag sover nog gott.
Händer ju att elbilar brinner upp av sig själv med.

JA, lite statistik hade varit intr att se.
Senast redigerad av 1 Thomasksen, redigerad totalt 0 gånger.
av Thomasksen
#1580317
Problemet löst. (För mig)
Det satt långt inne, men jag ska få schuko med, hämtar bilen i morgon.
Framöver kommer dom att utgå.......
S90 T5 däck/bromsskivor

Hej på er! Jag hade nyligen inne min S90[…]

1. Automatisk parkeringsbroms. Det sägs g&ari[…]

V50 motorlampa P0171

Kolla särskilt slang mellan insug och oljef&a[…]

Det är väl en förslitning på […]