Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissenissen
Köpte min S60 förra veckan.
Vid provkörning så var det rejält oväsen från vänster fram, kasst hjullager.
Hjullagret byttes innan leverans, till ett nytt.
Ett svagt vinande missljud kvarstår dock, och jag tycker allt det kommer från vänster fram det också.
Ljudet fanns där tillsammans med hjullager-ljudet innan bytet med, men jag sammankopplade ju givetvis det med det dåliga lagret.

Ljudet börjar över ca 50km/h. Ungefär som när vinden viner över en tom konservburk, ihåligt vinande liksom.
Det ändrar inte karaktär överhuvudtaget om du kör fortare, även vid 110km/h låter det likadant som vid 50km/h. Kanske aningen aningen högre men knappt så man kan urskilja skillnaden.
Ljudet ändras inte vid vänster, högersvängar, eller inbromsning.
Det ändras inte beroende på motorvarv eller växel, jag kan rulla på friläge och det låter ändå.
(Har dock inte provat stänga av motorn och rulla över 50 kom jag på precis, för att totalt utesluta allt med motorn och tillbehören. Ska testas imorgon)
Kupéfläkten avstängd så kommer inte från den.
Vinterhjulen satt på vid leverans, och jag har bytt över till sommarhjulen för att utesluta dem. Ingen skillnad alls. Konstaterade då att det också satt ett nytt hjullager på vänster fram, så det inte var något begagnat som satts dit.
Nya bromsar runtom sattes på med, ljudet fanns där både innan och efter, så nog inte dom som spökar heller.

Tankar kring detta märkliga ljud?
Kortfattat, uppkommer över 50km/h och låter likadant konstant vad du än gör med bilen tills du saktar ner under 50 igen.
Det är ju nästan som ett hjullagerljud ändå, men det är ju nytt som sagt, och ljudet påverkas ej av svängar eller dylikt. Eller om jag hör så pass illa så det kommer från vänster bakhjul, men jag tvivlar på det.
Motorfästet var jag lite inne på, då jag läste i nån tråd här hur de fått resonans i bilen vid vissa hastigheter. Detta ljudet påverkas dock inte av motorns varvtal överhuvudtaget.
Drivknut / axel? Då borde väl ändå ljudet ändras något ju mer man ökar hastigheten.
Eller är det helt enkelt ett sånt ljud man får på köpet med dessa bilar, lite som att det ska skramla och gnissla lite i inredningen på bilar innan 90-talet, så ska det vina svagt från vänster fram på S60? :D
av Arne
Kolla dörrlister, fönsterlister. Ändra i värmeregleringen till manuell och tryck på olika knappar så utesluter du också detta. Det låter som ett knepigt fle och kan var svårt att lokalisera.
av nissenissen
Stängde av motorn och bara rullade men ljudet finns där ändå, så man kan utesluta hela den biten iallafall.
Gjorde heller ingen skillnad efter fipplande med värmeregleringen.
Lagret måste vara nytt, såg väldigt blankt och fint ut alltihop iallafall.
Börjar också bli mer inne på någon list nånstans, eller annat som skapar oljud i vinddrag.
Är en sak jag är lite fundersam över, ska taklisterna se ut som fotona nedan?
Tycker det ser lite lustigt ut, men fotona luras lite, och man ser bara detta i just detta läge, inte när man står vid sidan av bilen, så jag vet inte om det ska vara såhär, eller någon ytterligare täcklist som saknas eller så?
Likadant på båda sidor, och inte hittat någon annan S60 nu i dagarna som jag kunnat jämföra på.
Är ju en möjlig källa till oljudet isåfall kanske. Saknas det något där, ska jag prova dra en sträng maskeringstejp över och ta en ny runda för å avgöra :D

Bild
Bild
av Mys60
Hej
Gammal tråd men löste du problemet/felet på din bil. Har samma …

nissenissen skrev: mån 10 nov 2014, 22:54 Köpte min S60 förra veckan.
Vid provkörning så var det rejält oväsen från vänster fram, kasst hjullager.
Hjullagret byttes innan leverans, till ett nytt.
Ett svagt vinande missljud kvarstår dock, och jag tycker allt det kommer från vänster fram det också.
Ljudet fanns där tillsammans med hjullager-ljudet innan bytet med, men jag sammankopplade ju givetvis det med det dåliga lagret.

Ljudet börjar över ca 50km/h. Ungefär som när vinden viner över en tom konservburk, ihåligt vinande liksom.
Det ändrar inte karaktär överhuvudtaget om du kör fortare, även vid 110km/h låter det likadant som vid 50km/h. Kanske aningen aningen högre men knappt så man kan urskilja skillnaden.
Ljudet ändras inte vid vänster, högersvängar, eller inbromsning.
Det ändras inte beroende på motorvarv eller växel, jag kan rulla på friläge och det låter ändå.
(Har dock inte provat stänga av motorn och rulla över 50 kom jag på precis, för att totalt utesluta allt med motorn och tillbehören. Ska testas imorgon)
Kupéfläkten avstängd så kommer inte från den.
Vinterhjulen satt på vid leverans, och jag har bytt över till sommarhjulen för att utesluta dem. Ingen skillnad alls. Konstaterade då att det också satt ett nytt hjullager på vänster fram, så det inte var något begagnat som satts dit.
Nya bromsar runtom sattes på med, ljudet fanns där både innan och efter, så nog inte dom som spökar heller.

Tankar kring detta märkliga ljud?
Kortfattat, uppkommer över 50km/h och låter likadant konstant vad du än gör med bilen tills du saktar ner under 50 igen.
Det är ju nästan som ett hjullagerljud ändå, men det är ju nytt som sagt, och ljudet påverkas ej av svängar eller dylikt. Eller om jag hör så pass illa så det kommer från vänster bakhjul, men jag tvivlar på det.
Motorfästet var jag lite inne på, då jag läste i nån tråd här hur de fått resonans i bilen vid vissa hastigheter. Detta ljudet påverkas dock inte av motorns varvtal överhuvudtaget.
Drivknut / axel? Då borde väl ändå ljudet ändras något ju mer man ökar hastigheten.
Eller är det helt enkelt ett sånt ljud man får på köpet med dessa bilar, lite som att det ska skramla och gnissla lite i inredningen på bilar innan 90-talet, så ska det vina svagt från vänster fram på S60? :D
Beställa ny V90 T6 recharge

Lounge-paketet som innehåller ventilerad nap[…]

Sista hoppet att forumrävarna här kan hj[…]

CTEK Laddare (connect kabel)

@NiklasXC70 , Jag gjorde så här https:[…]