...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Finns det någon regel över huvudtaget som kan gör en lika förbannad som högerregeln... Att det finns så ofantligt många som varken kan eller följer den, det är knappt så man tror att det är sant. Utan att överdriva kan jag påstå att det är max 10% som följer/kan regeln, i alla fall i min stad.

Man blir så jäkla förbannad när man själv följer den, stannar, väntar på fordonet som kommer från höger, denna bara står och glor på en som om man själv gör fel, vilket kan driva mig till vansinne..., samma sak gäller bilarna bakom en som bara glor och undrar vad fan det är för en idiot som stannar mitt i vägen... Då blir man så jäkla förbannad så det går inte att beskriva... :evil: Man blinkar med helljuset, händer inget, idioten från höger bara glor, man tutar som en idiot och då reagerar de att han/hon kanske borde köra ut, men vid detta ögonblick fattar trafikanten från höger fortfarande inte varför man stannat för denna... De tror att man gjort det för att vara artig eller något sånt...

Och sen när de kör ut så glor de på en flinande, då tror fasen att min hjärna kokar av ilska... :evil: Detta händer mig så gott som dagligen, och jag vettifasen vad jag ska ta mig till snart... Hur i hel**** har de fått sina körkort egentligen? Mutat kontrollanten eller? Visst finns det flera trafikförseelser som kan göra en förbannad, som t.ex. Folk som inte använder blinkers, men högerregeln tycker jag tar priset rejält. Vafan, blinkers vad är det? Man kanske borde börja sälja bilar utan blinkers istället? Vafan, de som aldrig använder dessa ska väl inte behöva betala för mycket för sin bil eller? Och vi som vet hur man kör får väl köpa till det... Nej, skämt och sido, Vägverket eller någon får ta och göra något åt detta tycker jag, eller kanske börja sätta grövre böter på det eller jag vet inte men regeln fungerar så dåligt just nu att det är som om den aldrig funnits.
av S.t.r.a.n.D
Håller med dig till 110% om det med högerregeln. Med det är ju inte bara det att man stannar och dom från höger aldrig kör. Utan ibland är det tvärtom att jag ska köra och det kommer en bil (från vänster för mig, jag står till höger för han) som ska lämna mig högerregel men ändå bara kör på som ett ånglok. Ibland har jag funderat på att köpa en gammal jävla rishög (inte volvo) för 500 spänn och sen bara köra ut i en korsning när dom andra inte lämnar högerregeln, hellst om dom har en ny bil. Nää, nu kom skadeglädjen fram men ibland tänker jag så när man ser en bil komma gasen i botten och man vet inte om man vågar köra ut.
Sen finns det också många som tror att högerregeln gäller när dom kör ut från en parkering (inte alltid det finns skyltar). Dom kan vara riktigt farliga också.

Sen det där med blinkers kan jag erkänna att jag är lite slarvig med (bara lite slarvig). Men det beror på situationen, i en trevägs- eller fyrvägskorsning med många bilar i så använder jag ALLTID blinkers. Men om man kommer hem mitt i natten, inte en bil i syne så kanske jag inte använder den. Eller om man står i fil där man måste svänga så kasnke inte inte alltid använder den då det är självklart vart jag ska.

Men som du skrev så finns det många regler som kan gå en på nerverna.
Användarvisningsbild
av Ramon
Japp, håller med dig att det gäller högerregeln tvärtom också, dvs. När man själv skall bli utsläppt men inte blir det, samt högerregel inne i parkeringar, för om man kör ut från en parkering så är det ju utfartsregeln som gäller, men inne i parkeringar så gäller ju högerregeln som väldigt många inte vet, som inte heller följs något vidare...

Att man inte använder blinkers på t.ex. En kväll då man åker hem och det inte finns någon trafik som du säger, har jag förståelse för, fast jag själv alltid använder blinkers... Men när man inte använder det i lite mer trafikerade vägar kan jag inte förstå, vad man borde göra som du säger är att ha en "skrotbil" och bara väja in i dem från sidan eller bakifrån då de inte blinkar... Jag undrar vad de skulle säga då? Jag skulle i alla fall ha tillräckligt att säga den personen, den saken är säker...
Användarvisningsbild
av Öhlin
I Varatrakten händer det dagligen incidenter PGA: att ytterst få känner till högerregeln.....Som Ramon säger så kokar det snart i hela kroppen på mig, här kan man ju tro att det beror på för många traktorförare som inte kan skilja på vägen och åkern eller traktor o bil, detsamma gäller blinkers :twisted: . Men jag har märkt att det är illa även i andra delar av vårt vackra land
Användarvisningsbild
av Lilja
Hehe vi har en korsning precis utanför jobb där det är högerregeln. Ofta när jag har varit ute och provkört kundbilar så ser jag bilar komma från höger. Jag stannar och ska släppa förbi dom men dom vägrar köra. Tillslut får jag köra själv haha. Det roligaste var dock när samma sak hände fast på andra hållet. En bil kom från vänster. Jag tyckte inte det såg ut som han hade tänkt stanna så jag släppte gasen lite. Han fortsatte köra men jag tänkte det är högerregeln så han ska släppa förbi. När han var nästan framme tvärnitade han för att inte köra på mig och börja tuta som en galning. Så jag blev förbannad och tvärnitade och öppna dörren och frågade om han visste vad högerregeln var. Muttlade stängde han dörren på sin bil igen och körde iväg haha.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag är inte 100 på högerregeln :oops: men hinner ändå ut före alla sölpottor :) . Varför stannar folk och tittar i en rondell när man ser långt innan att det är fritt??? Hade alla lite förutsende i trafiken skulle det flyta mycket bättre.
Men där jag är tvärsäker på högerregeln kör jag rakt ut om nu ej den andra föraren inte är helt frånvarande :x . För jag riskerar ej min bil krockad bara för att få rätt på högerregeln :roll:
av Infide
Blinkers använder jag om det är en bil är såpass nära att jag påverkar dennes trafikrytm, t.ex i korsning, höger-/vänstersväng, rondell etc. Högerregeln tillämpar jag alltid men blir aldrig tillämpad tillbaka. Får jag parkeringsskada/lackskada så kör jag ut framför nån, slipper man det problemet sen...
av Marbas
I Halmstad har bilisterna bytt ut högerregeln - mot sunt förnuft. Dvs det är sunt förnuft att inte följa högerregeln... Hade jag följt högerregeln nu i veckan hade jag haft en V70 mindre då en stadsbuss (som för övrigt tror att de äger vägarna) kom i full mundering och körde enligt sunt förnuft. Tur att man är vaksam.
Användarvisningsbild
av Funk
Högerregeln är enligt mig inte så bra egentligen, eftersom den är inkonsekvent..
Det finns för många platser den inte gäller (huvudleder), det hade varit bättre om man alltid lämnade företräde åt dem som skall rakt fram.

På en av mina dagliga rutter så gäller de första 2 kilometrarna högerregeln, sedan 5-6 kilometer huvudled, och till sist 1 kilometer högerregel. På samma väg...varav endast en liten kort bit är 70-skyltat, resten är 50..

/Thomas
Användarvisningsbild
av tracker
Funk skrev:Högerregeln är enligt mig inte så bra egentligen, eftersom den är inkonsekvent..
Det finns för många platser den inte gäller (huvudleder), det hade varit bättre om man alltid lämnade företräde åt dem som skall rakt fram.
/Thomas
om jag är på väg rakt fram och den som korsar min väg är på väg rakt fram vem ska köra först ???????????

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]