Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sulten
#1579476
Har nu köpt en sådär "gnistfångare" til min V90. Besviken när jag mottog packetet och fick se hur dom hadde löst det til denna bil. Bliver liksom et steg bakåt från den smidiga lösningen på V70 med delat lösning fastmonterat på sätesryggen.
Oansätt blev det snyggare att få bort "gorillaburet", inte snyggt i en bil som inte används till att transportera vilda djur.

Nogon som vet om det går att montera bagagenät från V70 i V90?
av Xanthopteryx
#1579482
Öhm, hur menar du?
Jag har ett integrerat nät man drar upp som sitter i samband med insynsskyddet.
När man fäller sätet kan man flytta det och häkta fast i sätesryggarna istället.
Användarvisningsbild
av Sulten
#1579490
Just presis et sådant net som du har ar vad jag har monterat. På V70 behøvde man inte demontera før att montera på setesryggen vid nedtelling av setesryggar. V70 ar två-delat.
av Xanthopteryx
#1579530
Aha, trodde det nätet ingick. Jag valde liksom inget extra vad jag vet.
Det blir antagligen säkrare att ha ett helt nät så det kan ju vara en anledning.
Användarvisningsbild
av bem
#1579544
Kan lastgaller i stål funka för dig? Jag har det i min V90 och tycker det fungerar mycket bra, har haft det monterat i bilen sen den var ny (aug. 21). Se bilderna. Har haft lastgaller på flera Volvobilar tidigare. Vet vad du menar hur nätet är i en V70 (jag hade en V70 MY14 tidigare) och det var mycket bra lösning med två kasetter fasthakade i baksätets rygg på utsidan mot lastutrymmet. Mycket smidig lösning som de tog bort för V90. Synd.
Finns dock ett skyddsnät till V90 men inte så smidig lösning tycker jag:
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... 510aaf4f7d
Bilagor
IMG_3496.jpeg
IMG_3496.jpeg (3.2 MiB) Visad 672 gånger
IMG_3497.jpeg
IMG_3497.jpeg (2.87 MiB) Visad 672 gånger
Användarvisningsbild
av Sulten
#1579545
Det var detta stålgalleret jag demonterade från min bil med beteckningen "gorillabur". Nu är nätet monterat bakom insynsskyddet. Mkt finmaskit nät därav betekningen "gnistfångare".
Jag får åka til bilskroten för att se om där finnst nogot från en V70 och ta mått om det kan passa inn. ( använder det enbart två gånger om året, så bråttom är det inte.)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1579706
Jag hade stålgallret i XC70. Det var ungefär 68 gånger smidigare än lastnätet till XC90. Syns inget när gallret inte används och är nerfällt och klart i ett nafs när man behöver det.
Nackdelen är att det inte går att flytta fram. Nätet till XC90 kan man montera både fram och bak.
Användarvisningsbild
av Sulten
#1579710
Nå, jag tycker inte det galleret är snyggt att ha i spegelen vare sig upp eller nerfälld. Man får liksom kännslan varubil transortvagn. Detta sjölv om jag har svart tak innuti bilen. Tror nog jag bliver 100 gånger mera nöyd med "gnistfångaren". Säkert 200gånger mera nöyd om jag kan få mekat til med en lösning från en V70.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1579722
Då jag nu har nät i XC90 (galler finns att få men inte alls lika smidigt som i XC70) kan jag ju jämföra. Nätet är otrevligare att ha i backspegeln än ett nedfällt galler. Uppfällt är gallret inget som jag sett som störande i backspegeln och för övrigt syns det knappt alls.
Sen är det en annan sak att en bil med svart innertak blir aldrig snygg, vad du än sätter in.
av III
#1579735
Ja det är Lustigt, smaken som baken. Jag har en V60, saknar det utdragbara lastnätet som min förra V60 hade. Finns tyvärr inte som tillbehör till V60 men väl till V90 vad jag hittat. Var till Volvo ÅF och mätte men passade inte till V60. Jag köpte ett lastgaller. Tycker det är suveränt bra. Jag störs inte, fäller ner när jag lastar mycket eller har tyngre grejer bak. Fast hade hellre haft uppdragbara nät om det funnits.

Absolut, dom sakerna sker. Men så överb[…]

AQ130 läckage

Det är väl den här som behövs:[…]

Polestar optimering till V60 T4

Försöker hitta prisinfo om Polestar opt[…]

När jag hade 245a som jag kompletterade med c[…]