Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1579393
Tjena!

Precis skaffat mig volvo för första gången, en 2021 Volvo XC40 T2.
Tidigare kört en manuell Kia Rio och automat VW Tiguan.

Tycker automat lådan på denna är ganska ryckig, speciellt vid nedväxligar.
När man t. ex bromsar inför en korsning från kanske 40-50 km/h så tycker jag nedväxlingarna är ganska ryckiga och man får väldigt mycket motorbroms. Känns som man åker med någon som kör manuell och inte är så duktig med kopplingen.

Tycker också att krypkörningen är extremt dålig. På Tiguanen jag hade tidigare så bara man släppte litegrann på bromsen så körde den sakta sakta framåt ju mer man lyfte bromsen.

På min Volvo så känns det som att krypkörningen bara har två lägen, ingen kraft alls eller fullt kraft på 1:an.

Stog på en parkeringsplats och skulle försöka krypköra bilen framåt typ 20-30 cm men det var hur svårt som helst.
Om jag endast lyfter bromsen lite grann så är det som att bromsarna fortfarande trycker mot bromsskivan fastän motorn försöker ge gas så man hör hur bromsarna gnekar och det är i princip omöjligt att krypköra framåt bara en liten bit. Fortsätter jag lyfta gasen sakta uppåt så släpper plötsligt bromsar och bilen hoppar fram ganska hastigt.

Man måste liksom snabbt lyfta på gasen och sen snabbt trycka ner igen för att ''hoppa'' framåt.

Är det normalt hos Volvo eller är det något fel på bilen?

Endast gått 2000 mil och jag är andra ägaren.
Problem med tomgång

Kolla på förgasaren, du har förmod[…]

Bör man inte kunna ta denna del via maskinska[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Ok. Ska försöka igen närmast dagarn[…]

Vi som beställt EX90

Nån ny info ang. 800v? Jag är redo at[…]