Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1579172
Nu var det där igen (två inlägg på raken). :-) kWh (kilo watt timmar).

Ja du väljer själv om du vill vänta. Jag hade inte gjort det! Min installatör visade hur jag kunde använda elen utan att leverera ut på nätet. Även nu kan jag välja att inte leverera ut på nätet. Det hände för några veckor sedan att elpriset var minus 74 öre! under några timmar. 60 öre från staten innebar att att det kostade mig 14öre/kWh att leverera ut på nätet.
Jag har en smartmätare som solcellsföretaget installerade där jag kan göra många inställningar. Det är även där som jag kommer att låta en Raspberry Pi styra min anläggning.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579199
EbbevonVolvo skrev:Nu var det där igen (två inlägg på raken). kWh (kilo watt timmar).
Det är inte jag som skriver det, det är rättstavningsprogamet..........😢😢
Jo jag har ett "smartsystem" kopplat till internet som ska koppla in och ur batteriet beroende på spot priset.
kWh kWh kWh 😊😊
Saknar någon form av manual till systemet. Får kolla med dom.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1579209
Dom där manualerna är tydligen en bristvara. :-) Jag sökte upp mina på nätet. Efter slutbesiktningen eller i samband med den så ska all dokumentation överlämnas till dig. Det kan ta flera veckor, ibland månader, innan du får leverera ut på nätet. I ditt fall hänger det på eon. I och med att du har batterier så skulle du troligtvis klara dig med den elen som du producerar nu, och inte köpa in något alls från nätet. Hade det då inte varit bra att i alla fall få använda din solel själv? :-D

Mitt tips: Ring installatören!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579229
Pratat med dom idag. 1KOMMA5 har lämnat vidare till EON. Varit i kontakt med EON och dom lovade 2 - 3 dagar. 1KOMMA5 svarade på frågan om att starta anläggninen utan koppling till nätet, det går inte. Det har med den elektroniska styrningen att göra. Men det kanske inte behövs eftersom "hjärnan" i systemet är kopplad via wifi till spottpriset. Manual ska finnas på nätet, får adressen när jag betalt.
Strängt att vänta.......
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1579254
Märkligt…
Användarvisningsbild
av Allinug
#1579317
Elpriserna senaste tiden har ju varit helt OK. Nu är man ju glad att man inte fortfarande har ett fast pris på 46 öre/kWh (som man var glad över ifjol).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579321
EbbevonVolvo skrev: tis 21 maj 2024, 22:40 Märkligt…
Var ute och kollade på anläggningen igen i eftermiddags och "hittade något" på EONs mätare. Där sitter en knapp där man kan "ställa" huvudbrytaren i 3 olika lägen. Se bild.
Mittläget där är väl det jag då ska använda då jag använder solcellerna "internt".
IMG_20240522_170346.jpg
IMG_20240522_170346.jpg (2.19 MiB) Visad 257 gånger
Användarvisningsbild
av garinge
#1579334
nej, det där är din elanläggning (eon's mätare) och infon handlar om att elmätaren (dess tre faser) är tillkopplad/frånkopplad/tvingad frånkoppling...
skulle du tappa en fas så ser man det där, eller om något är strul med elen din :)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1579337
@lennarte

Det är i smartmätaren du kan ställa in det.

Fick Mail från min nätägare idag. Allt klart för installation av batterierna!! :-D :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579361
EbbevonVolvo skrev: ons 22 maj 2024, 19:50 @lennarte

Det är i smartmätaren du kan ställa in det.

Fick Mail från min nätägare idag. Allt klart för installation av batterierna!! :-D :-D
Då får jag kolla efter en manual till den. Den är inte avstängd. Och lycka till med batterierna
  • 1
  • 236
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240
  • 242
Lossa bromsskivor bak XC90

Det sitter justerbar expander i trumman, men den v[…]

Du kan skriva det, och du kan möjligen f&arin[…]

Skrammel från D4

Konstaterat att det är styrservon som gett me[…]

Strul vid installation av vida

Har säkert installerat vida 20 gånger. […]