Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
Efat skrev:Jag har också samma problem på min xc60/2014 som jag köpte i augusti/23. Jag fick ett meddelande först i september/23 sedan oktober, november och december. Volvo verkstad sa att det kan vara fel på turbon, men det är svårt och se när de monterar av den, vilket är konstigt tycker jag.

Jag gjorde service i februari /24 och igår 19/maj alltså efter tre månader fick jag samma meddelande igen att jag måste fyller på 0,5/ liter.

Tack på förhand
Är det en fyrcylindrig motor (VEA)? Sök isåfall på Oljekonsumtion + VEA i gruppen. Brukar vara kolv/ringar som är igenkoksade.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Efat skrev:Jag har också samma problem på min xc60/2014 som jag köpte i augusti/23. Jag fick ett meddelande först i september/23 sedan oktober, november och december. Volvo verkstad sa att det kan vara fel på turbon, men det är svårt och se när de monterar av den, vilket är konstigt tycker jag.

Jag gjorde service i februari /24 och igår 19/maj alltså efter tre månader fick jag samma meddelande igen att jag måste fyller på 0,5/ liter.

Tack på förhand
Köpt hos firma eller privat samt hut långt har den rullat?
Konsumentkoplagen har ju ändrats till det bättre för konsumenten, men det förutsätter ju att du köpt den på firma och borde hört av dig så snart (inom 2 månader) du upptäckt problemet https://www.hallakonsument.se/varor-och ... ar-daligt/

Finns en del att läsa viewtopic.php?f=56&t=159937&p=1427422&h ... a#p1427422
Har bilen rullat över 10 000 mil så
Normal blandad körning max 1,6l/1000 mil
Stadskörning max 2,0l/1000 mil
Högfartskörning / mycket körning på hög höjd max 2,4l/1000 mil

Över detta så anser Volvo att man har ett problem
Elpriset

April månad: Producerade 1350kWh Använd[…]

Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en s[…]

Vem/Var ringer,chattar eller mailar du med? din ha[…]

Felet kommer och går, bifogar felkoder. H&o[…]