Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1579098
Man måste läsa allt, även dom senare delarna där bl.a det för oss vettiga elpriset var ett av skälen att man inte hittade lönsamhet, samma som det pratas om idag på grund av de extremt höga kostnaderna att bygga nya verk.

/Thoma
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1579116
Så är det ju. Ingen är intresserad att bygga kraft som levererar hela tiden när vind och sol under vissa perioder ger negativa priser. Att då försöka få något lönsamt som kan leverera de perioder det inte blåser och dra in pengarna under den perioden är väl totalt lönlöst. En utveckling som kommer accelerera allt fortare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1579119
Hmm...

"Hinkley Point C i Storbritannien beräknas kosta 470 miljarder kronor, cirka 145 000 kr/kW."


Om man räknar 10% per år i avkastning på satsat kapital blir det ju

Kapital 145.000 / (24*365*10 ) = 1.65 kr / kWh
Drift = 0.3 kr / kWh
Avskrivning 40 år 145.000 / (40*365*24) = 0.42 kr /kWh

Det blir ju ca 2.37 kr/kWh, sen tillkommer ju så klart alla skatter och avgifter för konsumenten.


https://www.aftonbladet.se/debatt/a/5E0 ... -karnkraft
Användarvisningsbild
av Funk
#1579122
VolvoB20 skrev:Så är det ju. Ingen är intresserad att bygga kraft som levererar hela tiden när vind och sol under vissa perioder ger negativa priser. Att då försöka få något lönsamt som kan leverera de perioder det inte blåser och dra in pengarna under den perioden är väl totalt lönlöst. En utveckling som kommer accelerera allt fortare.
Det blir ju paradoxen, vi vill ha billig el, men kärnkraften (i nya verk) är precis tvärtom..
Och billig el från vind är inte pålitlig utan någon form av reservoarer. Så låt oss bygga ut fler älvar...fast då blir annat folk rasande.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1579129
Det kan vi glömma. Utredningen och nya vattendommar som pausade under pandemin återstartas och man räknar med en rejäl minskning av producerad el, men framförallt minska reglermöjlighet då vattennivån inte får variera för mycket under året.
Användarvisningsbild
av Funk
#1579133
VolvoB20 skrev:Det kan vi glömma. Utredningen och nya vattendommar som pausade under pandemin återstartas och man räknar med en rejäl minskning av producerad el, men framförallt minska reglermöjlighet då vattennivån inte får variera för mycket under året.
Det är ju det som är problemet, folk vid kusten vill inte ha vindkraft, folk i norr vill inte ha vattenkraft och dom som inte vill ha kärnkraft är rätt många dom med..folk till och med anmäler grannar för att solceller "förfular"..

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579134
Just nu tvättar "vår herre" rent våra nya fina solceller från allt frömjöl som kommit se'n dom sattes upp i torsdags.
Inget från EON ännu så vi kan inte använda strömmen som panelerna producerar. 65 kWa har producerats sedan c:a 15:00 i fredags.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1579138
Pollen på panelerna har ingen som helst påverkan på produktion, det finns dom som envisas med att tvätta men det är ingen vits.
Jag ligger på ca 65kWh om dagen men det låga elpriset gör att man helst använder allt själv.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1579150
lennarte skrev:Just nu tvättar "vår herre" rent våra nya fina solceller från allt frömjöl som kommit se'n dom sattes upp i torsdags.
Inget från EON ännu så vi kan inte använda strömmen som panelerna producerar. 65 kWh har producerats sedan c:a 15:00 i fredags.
Du kan ju använda så mycket som du vill hemma, samt ladda upp batteriet till kvälls, natt och morgon förbrukningen.

Jag läste om en solcellsleverantör som rekommenderade rengöring/tvättning av panelerna var 6:e månad. Min sa att man aldrig ska rengöra dom. Där jag bor så har vi mycket kalk i dricksvattnet så det är uteslutet att använda det vattnet. Här har det inte regnat alls denna månad så det är mycket pollen och fågelskit på dom. Syns inte på produktionen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1579166
EbbevonVolvo skrev:Du kan ju använda så mycket som du vill hemma, samt ladda upp batteriet till kvälls, natt och morgon förbrukningen.
Jo, jag vet. Men elektrikern som var här visade mig och stängde av 3 brytare innan han åkte. Sade att när det är klart med EON ska jag slå på dom. Där är en på batteriet, en på växelriktaren och en säkerhetsbrytare (3-fas) mellan växelriktare och en låda på utsidan ovanför proppskåpet. Där sitter ett räknevärk för kWa, en 3-fas automat säkring och en 1-fas automat säkring. Har ingen manual till detta, så jag kommer inte underfund med hur det fungerar. Så det får nog vara så tills EON varit här och tittat på det.
  • 1
  • 235
  • 236
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240

Borra större dränering då

Saknar faktiskt ingenting i Sensus. Equalizer till[…]

Allt har sin tid. Då har du lite tid på[…]

Klarlack på Volvo 601

Beror på vilken årsmodell du har om de[…]