Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rödsorken
Min list mellan grillen och kofångaren var ganska lös och nu ligger den i förrådet. Krökarna under blinkers sitter tillsvidare kvar. Den är i gott skick och jag har alla klammer kvar i fronten på bilen. Har skaffat några i reserv också för jag såg detta jobb framför mig. Men har någon monterat dessa? Det är trångt. Ska man klä av hela stötfångaren för att klara detta? Ta av den? Eller är det V3-metoden? (Våld, vilja och vaselin.) Klubbar man dit listen kommer väl fästklämmorna att knäckas?
Det är ett lyft för bilen ifall listerna sitter på plats (och inte döljer rost utan bara glänser).
av bönan
Absolut enklast är att plocka av stötfångaren och montera listerna när den är av. Stötfångaren sitter bara med 4 muttrar man kommer åt underifrån.
av Rödsorken
F'låt, 16 mm är det. Samt en 10 mm på varje sida som kan lossas ifall stötfångarens plast inte glider ur fästena där som det säkert är tänkt från början. All skruvskallar lätt åtkomliga om man först tar av spoilern - eller läppen som Volvo kallade den ibland. Utan läppen ser den ännu mer ut som en snäll labrador. Nu är alla förberedelser gjorda och jag samlar mod att ge mig i kast med prydnadslisterna; när allt är lite böjt och stukat och omtåligt blir det svårare, men långt ifrån omöjligt.

..Man ska väl belasta med en rätt svag[…]

Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]

Glapp i framvagn V70 -06

Har du bytt krängningshämmarstag så[…]

Varför inte sänka ner bilen och lossa […]