Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Camel skrev:Snart inför EU ett nytt utsläppshandelssystem ETS-2, vilket kommer att innebära att bränslepriserna höjs.
Vad händer då med priset på E85?? Höjs det då med 15% av bensinpriset???
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, höjs bensinpriset så lär även priset på E85 öka motsvarande andelen bensin. Det verkar inte finnas något undantag i ETS-2.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag skulle vilja se bränslepriser på den där nivån i delar av östeuropa.
Nog för att det kommer slå hårt här i Sverige men i exempelvis Bulgarien där jag hittade en siffra som säger att snittnettolönen ligger på runt motsvarande 7,5-8K SEK (inte helt osannolikt) där dieseln idag kostar motsvarande ca 1,3-1,4 €/liter kommer det slå avsevärt mycket hårdare mot befolkningen.
Det innebär att de skulle få betala, grovt räknat, 1/4 av nettolönen för att tanka bilen full.
Det är nog inte många här hemma som skulle acceptera att bli av med 1/4 av sin nettolön varje gång de tankar bilen.

Det är dessutom inte många snabbladdstationer för elbilar man ser på landsbygden i länder på den del av vår kontinent, det är en sak som är säker.

Nåväl, vi får se hur det går med detta...
Användarvisningsbild
av lennarte
Camel skrev: fre 17 maj 2024, 22:36 Ja, höjs bensinpriset så lär även priset på E85 öka motsvarande andelen bensin. Det verkar inte finnas något undantag i ETS-2.
Lär väl få se vad som händer. Undrar för tidigare har priset höjts ungefär lika mycket som bensinen även om det bara varit 15 eller 25 % bensin i pumpen. När det var "som värst" var etanolen t.o.m dyrare än bensin, dock lägre än diesel. Just nu äe E85 c:a 5, 50 kr billigare än E5 (98 oktan) som jag kör 745-an på när jag inte kör på E85.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
fjohan82 skrev: fre 17 maj 2024, 23:23 Jag skulle vilja se bränslepriser på den där nivån i delar av östeuropa.
De ska ju kompenseras enligt upplägget. Pengarna som systemet drar in ska ju kompensera de som har det fattigt genom bidrag. Undrar hur mycket mera korruption vi kommer få se i dessa länder när ännu mera miljarder rullar in.

Sen kan man j fundera på hur dyrt det blir för oss med vår krona som har skräpstatus när vi ska buda på auktionen mot alla Euro länder som har urstark valuta :-o
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev: fre 17 maj 2024, 22:36 Ja, höjs bensinpriset så lär även priset på E85 öka motsvarande andelen bensin. Det verkar inte finnas något undantag i ETS-2.
Har inte läst detaljerna i RED II

"If all the fuels that an entity supplies can be proven RED II compliant, and thus zero-rated, to the satisfaction of the competent authority or if there is no obligation to prove RED II compliance for a certain biofuel, bioliquid or biomass fuel, then the entity does not have to apply for a GHG emissions permit for ETS2."
av Lövet
"Enligt Magnus Nilsson, som är miljökonsult och medverkade i utredningen om hur Sveriges klimatpolitik ska anpassas till EU:s klimatpaket Fit for 55, kan det handla om rejäla prispåslag på bränsle – uppemot 2 kronor litern vid pump för diesel, lite mindre för bensin."

Handlar allt skrikande om att diesel ska bli 2kr dyrare? Varifrån kom 35kr/litern som det stod nyss (eller var det en annan tråd)?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ingen vet. Marknaden avgör.

Det kommer finnas en viss mängd utsläppsrätter för bensin/diesel som alla får buda på i EU. Antalet utsläppsrätter minskar sedan hela tiden för att till slut vara nere på noll vilker innebär försäljningsförbud för bensin/diesel.

Vi får själva inte behålla pengarna utan de går till EU som bestämmer vad de ska användas till... är det Orban som ska få dem också?

Man gissar att en utsläppsrätt kan kosta mellan 1.40 kr till 25 kr per liter vilket skulle kunna ge ett pris på.upp till 40 kr/l vid pump.

Antagligen blir det dyrt för oss när vi ska buda med våra värdelösa kronor mot tyskarnas urstarka euro.

Det gäller alla fasta, flytande och gasformiga bränslen.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]