Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
William85 skrev: fre 17 maj 2024, 08:31 Nummer ett, är kamremmen bytt nyss eller är den obytt? (18000mil/ 10 år)

Resten är väl inte så tidskritiskt men jag hade börjat med,

Haldexolja och automatoljan. Bakaxeln och vinkdlväxeln i samma svep så man vet att det finns nåt däri :P

Håll ett öga (öra) på eller byt i förebyggande frihjulslagret till generatorn.

Hylsan i vinkelväxeln eller byta hjullagren känns overkill men visst om du ser ett bekymmer och ändå byter skivorna så är du halvvägs :-)
Arå, självklart är remmen bytt som den ska.

Frihjulet på generatorn alltså… Låter inte allt för komplicerat, synd bara att verktyget kostar lika mycket som själva delen haha.
av William85
bensinskalle skrev: fre 17 maj 2024, 10:30 Arå, självklart är remmen bytt som den ska.

Frihjulet på generatorn alltså… Låter inte allt för komplicerat, synd bara att verktyget kostar lika mycket som själva delen haha.

För frihjulet måste tyvärr generatorn loss men för att spara lite jobb att tömma kylsystemet kan man byta frihjulet utan att ta ut generatorn från motorrummet. Jag la in en skyddande filt under och ställde den såhär.

Kan rekommendera Force 674 från autodoc så blir det bara nån dryg hundring för verktyget :-)
IMG_2918.jpeg
IMG_2918.jpeg (1015.57 KiB) Visad 594 gånger
IMG_2917.jpeg
IMG_2917.jpeg (610.97 KiB) Visad 594 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
bensinskalle skrev:Tror att bilen har gått ganska snällt, men jag är lite inne på att byta runtom ändå. Bak först i alla fall.
Min erfarenhet säger att bak håller de väldigt länge. Bortsett från ett som var felmonterat från fabrik och gick sönder redan efter 4000 mil har jag inte bytt något hjullager bak än. På 42000 mil, alltså.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
apersson850 skrev: fre 17 maj 2024, 11:54
bensinskalle skrev:Tror att bilen har gått ganska snällt, men jag är lite inne på att byta runtom ändå. Bak först i alla fall.
Min erfarenhet säger att bak håller de väldigt länge. Bortsett från ett som var felmonterat från fabrik och gick sönder redan efter 4000 mil har jag inte bytt något hjullager bak än. På 42000 mil, alltså.
Kan vara så att dom är okej, men jag blev lite misstänksam när jag körde hem bilen då det kröp ut vad som såg ut som fettstrimmor på fälgen, som skulle kunna komma från lagret. Lagret i sig är kanske inte kasst, men packboxarna kan vara det. Om nu inte denna smuts kom från något annat, typ överdrivet smörj på navet eller något. Får kolla när jag hänger av hjulen.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Glödstoft förstås. Dom måste blivit bytta minst en gång, men var det ett tag sen är det väl dags.

Av att ha läst lite så är väl en EGR rensning inte helt dumt heller
Användarvisningsbild
av bensinskalle
apersson850 skrev: lör 18 maj 2024, 16:57 Jag har bytt en insprutare på 42000 mil. Glödstiften fungerar fortfarande.
Glödstift? Har du kvar original efter 42.000 mil? I så fall är det en helvetes kvalité på dom, jag fick byta två efter 10.000mil på min kia ceed…

Det är sänkt. Jag tog BE 2019 men f&ari[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]