Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Lite roligare förbrukningssiffror nu när det är mildare ute. Snittade 2,2kWh/mil Oktober till Maj.

Bild

Har fortfarande inte hört ett ljud om framrutan, så snart en månad sen senast nu. Ska in på torsdag för att fixa plasten på sidan av stolen igen. Verkar vara väldigt svårt för dem att sätta den rätt när dom gjort nåt... så får väl fråga då. Inte hört något om leveransstatus på kameror, men jag hoppas verkligen dom dyker upp snart för jag är skapligt less på att åka runt utan farthållare. :bored:
Användarvisningsbild
av batmac
Jahaja. Besök på Tesla idag. Kamerorna fanns inne (frågan är ju hur länge dom legat på hyllan då utan att dom hörde av sig..) men det var bara den ena av dom som var revision E, den andra var revision D. Dom försäkrade om att det inte skulle vara någon skillnad funktionsmässigt mellan dessa och jag orkade ärligt talat inte vänta längre så jag tog det.

Fick plasten på stolen fixad och åkte hem. Lite senare på dagen bytte jag vänster kamera till att börja med. Fortsatt samma problem som tidigare. Jag testade att starta om bilen, installera om mjukvaran men inget hjälpte. Hade inte lust att skapa ett ärende i appen och vänta en vecka på svar och två månader på en tid, så jag rullade in till Tesla igen innan dom stängde. Visade sig att det bara behövdes en nollställning av DAS ECU, sen var det igång skönt nog. Bytte kamera nummer två när jag kom hem och fick göra om samma sak där, men nu är dom bytta och fungerande.

Bild

Flyttade aldrig över krom-detaljerna, tycker bättre om utan.

Frågade om rutan och Tesla tar det, har bokat in en tid i slutet av juni. Kanske borde ändra den till hösten så man får en ny och fräsch ruta efter semestrar och eventuella bilresor och stenskott :-D
Användarvisningsbild
av frasse4
Bra att det löste sig! Min har rullat 3000 helt problemfria mil nu. Jag kostade på den accelation boost, som att 0-100 på 4,2 s inte var snabbt nog :P
Användarvisningsbild
av batmac
frasse4 skrev:Bra att det löste sig! Min har rullat 3000 helt problemfria mil nu. Jag kostade på den accelation boost, som att 0-100 på 4,2 s inte var snabbt nog :P
Mycket vill ha mer ;-) Nä men det är ju skönt att du har det problemfritt iaf :-)

Efter att ha varit fram och tillbaka så kan jag nog nu konstatera att jag ångrar bytet av bil helt och hållet, men det är inte så mycket att göra åt nu :)
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag förstår dig helt, vardagsbilen vill man bara att den ska rulla på. Man får ju ingen ersättning för tiden man lägger ner. Min 850 Turbo är meckandet och fixandet halva grejen, och njuta av sången från 5:an andra halvan
Användarvisningsbild
av batmac
Inget spännande, det rullar på. Tog i början på veckan första längre turen sen bilen hämtades hem. Rullade Umeå -> Uppsala tur och retur, totalt 130 mil. Snittet över hela resan enligt Tessie var 1.9kWh/mil, men oftast tyckte jag mig se den runt 1.7. Den stack iväg ganska mycket i 120 km/h, stormvindar och regn från alla håll.

Resan ned påbörjades på 100% och vi kom fram med 32%, laddade totalt 32 minuter fördelat 12 min, 11 min, 9 min.
Resan upp påbörjades på 94% och vi kom fram med 21%, laddade totalt 26 minuter fördelat 7 min, 9 min, 10 min.

Toppnotering 255 kW, och den peakade på 250 kW vid varje laddning även om den såklart inte håller det. Men jag uppskattar verkligen den snabba laddhastigheten.

Mer eller mindre all laddning gick på 5kr/kWh vilket är rätt jäkla dyrt kan jag tycka. Men inte mycket att göra åt.

Överlag ingenting att bråka om. Resan hade inte gått snabbare med Passaten, inte billigare heller. Kollegan jag hade med mig var väldigt imponerad över laddhastigheten. Hen kör själv hybrid i vanliga fall men kikar på elbil och hade inte riktigt tänket med dutt-dutt laddningen som jag oftast tycker Tesla navigerar med. Jag gillar det, man kommer fram väldigt utvilad.

Noterade föresten autoparkeringsfunktionen för första gången denna veckan, trodde inte jag hade det men fick upp en blänkare på skärmen. Aldrig sett förr. Spännande.

Bild
av Lövet
5kr*1,9kwh/19kr per liter = 0,5. Dvs laddkostnaden motsvarar drivmedelskostnaden på en dieselbil som drar 0,5 lit/mil. Det gör inte Passaten ;)
Användarvisningsbild
av batmac
Lövet skrev:5kr*1,9kwh/19kr per liter = 0,5. Dvs laddkostnaden motsvarar drivmedelskostnaden på en dieselbil som drar 0,5 lit/mil. Det gör inte Passaten ;)
Nä som sagt, det hade inte varit billigare med Passaten :) Men så långt över 0,5 är det väl inte på långkörning. Har ett antal tankningar mellan 0,59 till 0,65 i spritmonitor så 0,7 vill jag nog säga iallafall. Då med fördelen att man kan rulla på om man vill. Vilket jag då inte vill längre, jag börjar ju bli gammal :-D
av Lövet
batmac skrev:Nä som sagt, det hade inte varit billigare med Passaten :) Men så långt över 0,5 är det väl inte på långkörning. Har ett antal tankningar mellan 0,59 till 0,65 i spritmonitor så 0,7 vill jag nog säga iallafall. Då med fördelen att man kan rulla på om man vill (vilket jag nu då inte vill).
Mätte nog aldrig enbart motorväg kanske, men jag kom aldrig under 0,67 med min Passat -17 över en tank.
Användarvisningsbild
av batmac
Lövet skrev:
batmac skrev:
Mätte nog aldrig enbart motorväg kanske, men jag kom aldrig under 0,67 med min Passat -17 över en tank.
Såpass. Mitt snitt på samtliga registrerade tankningar är 0,74 och med tanke på hur mycket höga siffror jag hade ett tag så är det även ganska många lägre.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 24

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]