Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marx
#1578796
Hej alla kloka. Är inne på min andra V90 XC på raken (tidigare haft många andra Volvo också). Denna är från 2020 och hade rullat 15000 mil när jag köpte den för ett år sedan hos KVD. Förra ägaren ett företag som kört mycket landsväg med bilen. Fint skick.

Men. Två problem som jag förstått är alltför vanliga, vilket leder mig till två mindre delfrågor och en större längre ner:

1) Dörrlås som fryser i minusgrader. Bakdörrarna krånglar nästan direkt i minusgrader så att ungarna måste klättra in från bakluckan (till deras förtjusning och mitt förtret). Ibland har även förardörren vägrat öppna sig, trots att jag fjärrstartat bilen 10 min före. Det har då varit runt -10 grader. Garantin har gått ut och Volvo åtgärdar inte kostnadsfritt. Går det att fixa dörrlåsen till en rimlig kostnad/arbetsinsats? Är inte sugen på att riva dörrklädseln för att kunna smörja, men antar att det är enda åtgärd...

2) Orange motorlampa har lyst länge och verkstaden tror det är igensatt partikelfilter. Låter rimligt med tanke på att jag mest kör korta sträckor, till skillnad från förre ägaren (lampan lyste inte när jag köpte den). Jag behöver köra korta sträckor så länge ungarna går i skolan (dvs många år till) och jag vill helst köra diesel (har inte laddmöjlighet hos oss). Nytt partikelfilter är 8000kr plus arbete, att få filtret rengjort kostar ungefär hälften men samma arbetskostnad. Bör jag köpa nytt eller rengöra? Är detta också ett specifikt Volvo-problem? Har aldrig varit med om det på någon av mina 20+ dieselbilar (varav flera varit just Volvo).

Så till den större frågan. Det kostar en del att få ovanstående åtgärdat och det måste göras. Är det värt att behålla bilen, eller byta mot något annat (givetvis ska köparen informeras om felen), med tanke på att problemen kan och lär komma tillbaka?

Bilen har rullat 16300 mil och därmed över gränsen för motorgaranti. I övrigt mkt fint skick, bra utrustning, supernöjd i övrigt.
#1578803
Jag har en XC90 D5 2017. Jag kommer att behålla den ett par år till. Den har gått 13.000 mil nu.

EGR-ventil och kylare byttes vid närmare 8.000 mil. Det är inte ovanligt att EGR strular på Euro 6 dieselmotorer. Du får mer problem om du bara kör korta sträckor -- men EGR kan strula även för de som ofta kör längre sträckor. Min bil används mest till långresor...

Jag ser EGR som något som driver extra service-kostnad. Den kommer att ge upp igen, så jag ser det inte som en reparationskostnad.

Det är inte bara Volvo som har problem med EGR. Prova Googla "EGR" och "VW", "BMW" eller "Mercedes". Det finns undantag. T.ex. Volvos dieselfemma. Där verkar EGR fungera bra för de allra flesta.

Mina dörrar har också fryst fast någon gång. För mig har det inte inträffat en gång om året -- så inget stort problem. Händer det ofta förstår jag irritationen. Om jag ofta hade en ihopfryst bil hade jag bytt till något annat och hoppats att den fungerar bättre.

I slutändan beror det på vad du prioriterar. Jag skulle valt att behålla bilen om jag var nöjd med den i övrigt. Det finns en hyfsat stor risk att alla alternativa bilar i samma prisklass också kommer att saker som behöver åtgärdas över tid.
Användarvisningsbild
av bem
#1578804
Finns en beskrivning i ett nr. av Vi Bilägare hur de på sin långtidstest V90 fixade låskistorna. Ganska enkelt, och det går att köpa gummihöljet till låskista och montera såvitt jag vet. Annars kostar det ca 4 tkr per dörr att åtgärda (byter väl) låskista på Volvoverkstad.
Personligen hade jag behållit en bil som din och låtit fixat problemen och sen kört vidare ett par år.
#1578805
"Verkstaden tror..."
Vaddå tror?
Felkoder?
Felsökning?
Man skall inte bara killgissa sig till saker som verkstad.
Detta stör mig något (har haft dålig erfarenhet av sådant på tidigare bil bland annat - deras "tror" skulle kostat tusentals kronor för en ny ABS-enhet, när det egentligen var en trasig sensor i ett hjul - jag betalade för felsökningen men krävde pengarna tillbaka då jag felsökta fram felet själv, och lagade själv).

Ja du kan fixa dörrarna själv. Det är lite meckigt men fullt görbart om du har tålamod. Du måste ju inte ta alla dörrar på en gång.
av marx
#1578811
Malmström: menar du att den troliga boven är EGR snarare än partikelfiltret?
Samtliga utbytesventiler på Autodoc är slutsålda till min bilmodell, vilket skvallrar om att det är ett vanligt fel. Kostar väl en del att byta ventilen också, verkstaden behöver också göra en mer ordentlig felsökning då jag fått lite olika bud om felet.
av 246
#1578879
För dig som kör mycket korta sträckor rekommenderar jag HVO100. Bränslet ger betydligt mindre sot och lär vara till din fördel, samt bilen är godkänd för det. Jag kör D3-19 och märker mycket färre regenereringar. Visst, några kronor dyrare men tror du har igen det på kommande sotrelaterade åtgärder.
Jag skulle inte sälja bilen..du vet vad du har men inte vad du får.
#1578900
marx skrev:Malmström: menar du att den troliga boven är EGR snarare än partikelfiltret?
Samtliga utbytesventiler på Autodoc är slutsålda till min bilmodell, vilket skvallrar om att det är ett vanligt fel. Kostar väl en del att byta ventilen också, verkstaden behöver också göra en mer ordentlig felsökning då jag fått lite olika bud om felet.
Delvis. Det är så vitt jag vet vanligare att EGR-systemet ger upp med gul lampa som följd. Har verkstaden gjort ordentlig felsökning och kommit fram till partikelfiltret så är det troligen det. Just partikelfiltret kan ofta fixas genom att starta en regenereringsprocess. Men är det fullständigt igensatt så kanske det inte räcker.

Om det inte är EGR så är det troligt att du även kommer att få problem med EGR-systemet det så småningom.

Avgasreningen på Euro 6 dieslar är sällan underhållsfri. Du har EGR-ventil, EGR-kylare, partikelfilter och ofta även AdBlue-system. Dessa system ger med åren tillräckligt med problem för att jag ska se dem som service-kostnad och inte nödvändigtvis reparationskostnad.

På Volvos VEA strular mig veterligt EGR ofta, AdBlue ibland och partikelfilter sällan. Utöver komponenterna finns det diverse sensorer (tryckgivare) som kan ge felkod utan att det är något allvarligt fel.

Bara kortkörningar är inte bra för någon motor, men diesel hanterar det sämre än bensin. Kortkörningar behöver dock inte ge problem med en diesel. Vi var nere i 600 mil per år med kortkörningar på en XC70 vi hade tidigare. Vi hade inga problem med den bilen.

Tack för era tips! Jag kommer att ta en titt […]

Hur vet man vad som är en bra Alu fälg e[…]

Tack för snabbt svar , men hur felsöker […]

Finns det överhuvudtaget vinterdäck uta[…]