Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jannexc70
#1578643
Hej,
Det pratas att man behöver specialverktyg för att byta detta? Stämmer det? Ingen här som bytt sjölv? Klarat mig med hydraulpress tidigare på andra bilar. Behövs det specialverktyg även om jag lossar hjullagerhuset/fjöderben?

Någon som kört en bra bit på icke OEM lager som drivex mfl?
av HakanF
#1578661
Ja specialverktyget är ett måste annars trycker man sönder lagret (kanske går utan om du kyler lagret och värmer spindeln till typ 200 c men hur bra är det?)
Jag skulle köra på Biltemas lager om jag skulle byta nu, Många som kör på det men sällan man läser att det är dåligt.
av HakanF
#1578673
Nej inte om du byter lager på bakaxel.
Men första inlägget så skriver du så man skall tro att du ska byta hjullager fram.
Användarvisningsbild
av HCP
#1578734
Ja, till framaxeln så kommer du behöva specialverktyget.
Frys ner lagret nån dag innan och spraya lite på lagret som sitter där så brukar det inte vara speciellt jobbigt.
Glöm inte att fetta in gängstången ordentligt på verktyget, många som har förstört dem för de kört dem torra.

Alternativt ta ner hela fjäderbenet och åk till nån mekanisk verkstad med press så kan de trycka ur gamla o pressa i nya mot en påse bullar eller en slant till fika-kassan.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1578898
Bytte båda framhjulslagerna på min XC70 igår. De satt så hydraulpressen orkade inte få ut de gamla ur naven. Värme fick också tillgripas.
Lagerna har hängt med i ungefär 20000 mil, sen 2018, när förra bytet gjordes.
Byta bromsbelägg bak XC90 -18

Dra ur kontaktstycket på motorn. Kör p&[…]

Låsta Framdäck

Fastrostade bromsklossar är vanligt om bilen […]

Volvo T3 2.0

Är Volvo V60 T3 2.0, 152 hkr, 6vxl man, 2018 […]

Håller med TS, pilot assist på min XC6[…]