Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1578659
Tänk om de kunde plöja ner lika mycket pengar i att arbeta för fred istället för i vapen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1578665
Allinug skrev: tis 14 maj 2024, 13:08 Tänk om de kunde plöja ner lika mycket pengar i att arbeta för fred istället för i vapen.
Världen lägger 20.000.000.000.000 kronor på rustning per år.

Om du fick den summan i handen, hur skulle du använda den för att skapa fred?
av Lövet
#1578670
VolvoB20 skrev:Om du fick den summan i handen, hur skulle du använda den för att skapa fred?
Bygga ett jättestort staket runt Ryssland är nog en bra start
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1578688
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Om du fick den summan i handen, hur skulle du använda den för att skapa fred?
Bygga ett jättestort staket runt Ryssland är nog en bra start
:-D :-D :-D :-D :-D
Blir det för dyrt med mur? Som kinesiska muren? Jag röstar för Ryska muren. :-)
Användarvisningsbild
av Allinug
#1578718
Största hotet mot Sverige just nu är inte Ryssland. Största hotet mot Sverige är SD. När de manövrerat ut sina kollegor i Tidöpartiet genom hån och propaganda via anonyma konton på sociala medier och i nästa steg får egen majoritet - då kommer Sverige också bli som Ryssland: hård kontroll, förbud, förföljelse av sådana som är annorlunda.

Det är sådana stater man får när partier långt ute på vänster- eller högerkanten styr. :-(

Så om inte ryssen tar oss, så kommer vi ändå bli som Ryssland ifall SD får fortsätta.
Användarvisningsbild
av Funk
#1578721
Allinug skrev: ons 15 maj 2024, 08:53 Största hotet mot Sverige just nu är inte Ryssland. Största hotet mot Sverige är SD. När de manövrerat ut sina kollegor i Tidöpartiet genom hån och propaganda via anonyma konton på sociala medier och i nästa steg får egen majoritet - då kommer Sverige också bli som Ryssland: hård kontroll, förbud, förföljelse av sådana som är annorlunda.

Det är sådana stater man får när partier långt ute på vänster- eller högerkanten styr. :-(

Så om inte ryssen tar oss, så kommer vi ändå bli som Ryssland ifall SD får fortsätta.
Alla former av extremism...man kan även lägga till religiös extremism, även om den oftast är en täckmantel för politisk extremism.

/Thomas
av Lövet
#1578736
Vi får akta oss nu bara så inte den här tråden tar en dramatisk vändning till något den inte ska vara - så fokus på Ryssland hela tiden.
Användarvisningsbild
av Camel
#1578740
Allinug skrev:Största hotet mot Sverige just nu är inte Ryssland. Största hotet mot Sverige är SD. När de manövrerat ut sina kollegor i Tidöpartiet genom hån och propaganda via anonyma konton på sociala medier och i nästa steg får egen majoritet - då kommer Sverige också bli som Ryssland: hård kontroll, förbud, förföljelse av sådana som är annorlunda.

Det är sådana stater man får när partier långt ute på vänster- eller högerkanten styr. :-(

Så om inte ryssen tar oss, så kommer vi ändå bli som Ryssland ifall SD får fortsätta.
Enligt min uppfattning ör det rent trollande från din sida. Hotet är inte partierna i Sverige i sig. De är av sin natur inte opartiska, de har åsikter, de bedriver opinionsbildning, mm. Inga partier utger sig för att vara opartiska eller neutrala. De anstränger sig till det yttersta för att vara motsatsen. Det gäller alla partier.

Det är betydligt värre med PS-media som utger sig för att vara neutrala och objektiva (t.ex. SVT) eller övrig MSM som utger sig för att vara objektiva (t.ex. TV4) när de ägnar sig år opinionsbildning i sin rapportering. I t.ex. energipolitiken har de olika partiernas ståndpunkter och vilja inte rapporterats ofiltrerat och vitala delar av olika realpolitiska och tekniska sammanhang utelämnats. Detta kastade stora delar av Europa in i ett energiberoende av Ryssland som vi ännu ser konsekvenserna av. Där hade det varit klädsamt om media verkligen hade agerat i tid innan beroendet byggts upp som den tredje statsmakt de ska vara. Då kanske utvecklingen sett annorlunda ut och Ryssland hade inte kunnat stärka sin ekonomi riktigt så som de gjort.

Enligt min uppfattning är Ryssland ett hot. Ska man söka orsaker till att Ryssland är starkt nog att kunna hota, så ska man inte i första hand söka svaren hos partierna i väst utan titta på hur Ryssland tjänar sina pengar och vilka medier som underlättat detta genom att filtrera/undanhålla relevant information för väljare som valt de politiker som möjliggjort för Ryssland att t.ex. tjäna enorma pengar på att sälja energi till Väst. Bara som ett exempel. Det finns många andra exempel. Partierna är som de är. Medias uppgift är att hjälpa väljarna med objektiv information och ställa obekväma frågor till politiker. Detta har saknats, inte minst i energipolitiken i väst som verkligen har stärkt Ryssland.


Lövet skrev:Vi får akta oss nu bara så inte den här tråden tar en dramatisk vändning till något den inte ska vara - så fokus på Ryssland hela tiden.
Rysslands ledare är och förblir banditer. Det kan inga dimridåer förändra i verkligheten. Inte för mig i alla fall.
av Lövet
#1578743
Det allinug menar, och det han har helt rätt i, är att Sverige har ett mycket sämre skydd mot extrempartier eftersom vi inte har någon konstitutionsdomstol. Dvs får SD 51% kan de i princip starta krig mot Norge imorgon eller vad man vill göra. Vi har inget skydd då. Det enda skydd vi har är att man inte kan ändra grundlagarna hur som helst.
Användarvisningsbild
av Camel
#1578745
Lövet skrev:Det allinug menar, och det han har helt rätt i, är att Sverige har ett mycket sämre skydd mot extrempartier eftersom vi inte har någon konstitutionsdomstol. Dvs får SD 51% kan de i princip starta krig mot Norge imorgon eller vad man vill göra. Vi har inget skydd då. Det enda skydd vi har är att man inte kan ändra grundlagarna hur som helst.
Ja, men jag kunde inte låta bli att kommentera då jag ogillar att man använder andra problem som dimridåer för att ta bort fokus från huvudfrågor. Jag håller helt med dig. I Sverige borde vi kunna ställa politiker till svars när de för en politik som ogynnsam. Frågan är bara hur man definierar vad som är ogynnsamt. Och för vem det är ogynnsamt. Gäller det t.ex. även energipolitik som kastar in väst i ett energiberoende av Ryssland? Eller gäller det bara "vissa" frågor. Jag är personligen riktigt orolig för hur t.ex. MP uttrycker sig genom att de anser att väljarna inte väljer rätt. Vissa ledande företrädare för MP menar att man kan inte lösa de frågor de anser vara viktiga den demokratiska vägen. RIktigt farlig utveckling enligt min uppfattning. Att inte respektera folkviljan är ogynnsamt enligt min personliga uppfattning. Men var ligger medias fokus?

En av huvudfrågorna i världspolitiken är just nu ledarna av Ryssland och hur de agerar. Då anser jag att fokus inte ska ligga på om t.ex. SD, V eller MP är ett hot eller inte. Ryssland är redan ett hot. Om partier tillåts bli ett hot eller inte avgörs till stor del av media eftersom den allra största delen av folket i en demokrati ofta inte besitter tillräckliga kunskaper i alla frågor, t.ex. hur den förda energipolitiken är ogynnsam för väst om man med det menar att vara gynnsam mot Ryssland ekonomiskt. Att media som TV4 helt uppenbart vill ta bort fokus från något genom att ensidigt ta upp SD är helt klart för mig. Jag kunde dock inte bry mig mindre om själva sakfrågan. Eftersom alla partier håller på med trollande så är jag mera bekymrad att man bara har granskat just SD. Men det kommer kanske mera granskningar framöver. Personligen tror jag inte det. Det är en stor dimridå i sig att vara så ensidig enligt min uppfattning.
  • 1
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118

Håller med TS, pilot assist på min XC6[…]

Kronan verkar fortsätta ha skräpstatus &[…]

Dumheter..det är 15000 mil som gäller f&[…]

Kan du inte bara sätta en brytare på ka[…]