NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1578476
dieselputte skrev: lör 11 maj 2024, 20:56 Asdyra dåliga spridare till D2 samt manuell koppling dito som kan haverera när som helst (D2 automat vet jag inte om det finns?). Grannens V50 D2a har kopplingen rasat 2 ggr på.

D2 kamrem byts 14000mil intervall.

D3, D4 eller D5 är nog det enda bra valet när det gäller diesel, har dock noll koll på vad fordonskatten ligger på för dessa. Har själv haft en 2,0D där skatten låg på runt 3200kr/år. Undvik 1,6 D &2,0D, skitlösning med Eolys till partikelfilter.

Rostiga skärmkanter undviker man genom att ta bort plastinneskärmarna och tvätta rent innanför och rostskydda. Kan dock vara för sent om det inte skett tidigare.
Fattar, men är det bara störigt att behöva fylla på eolys på 1.6 och 2.0 osv eller är går det sönder ofta? Kanske också är värt att kolla om koppling och spridare bytts ut om man siktar in sig på en D2
#1578478
Jallemet skrev: lör 11 maj 2024, 22:11 D2 skatt 1321:-

Kopplingen har vad jag förstått många fått byta på garantin då den kollapsat före 6000mil, jag köpte min med strax över 7000 på mätaren(kan ha blivit bytt) och fick problem först när jag passerade 24000 och då hade tryckplattan delat sig, lamell, lager och svänghjul var knappt slitet.

Eftersom inte ens en D2 är att betrakta som modern längre hänger skicket mycket på vem som ägt bilen och hur den körts och skötts.

All inclusive har jag till dags dato en milkostnad på 21:-, all service gör jag själv.
I och med att den v50 med D2 jag kollat på sälja av en familjemedlem så får jag i alla fall ärlig servicehistorik från hans tid i så fall. Fick dock precis reda på att den skulle lämnas in på verkstad nu då den hamnat i limpmode, verkstad verkade tro att partikelfilter behövde bytas eller rengöras (trots att det ska vara underhållsfritt?)
#1578479
fjohan82 skrev: lör 11 maj 2024, 22:34 Jag hade en V50 D2 MY11 när det begav sig, beställdes ny och var i min ägo 2010-12 till 2017-02.
Bilen kördes 20K mil och var med på resor till bl.a Nederländerna, Ukraina och Balkan. Att hålla toppfarten 195 på Autobahn gick bra också. :-)

Det största felet var kopplingsras vid 6K mil och en bränslevärmare som fick renoveras, annars rullade den på ganska obehindrat och verkar ha passerat 30K mil hos nuvarande ägare.

Bilarna börjar dock få några år på nacken så allt kan hända men jag var nöjd med den. :-)
Med tanke på att de enda som rekommenderar sina bilar är folk med D2,D3,D4 så kanske det billigare inköpspriset på 1.6d 2.0d snabbt försvinner i reparationer. Låter dock som att det är viktigt att kolla servicehistorik på D2 och att dom verkar ganska bra om väl omhändertagna.
#1578481

EliotL skrev:Fick dock precis reda på att den skulle lämnas in på verkstad nu då den hamnat i limpmode, verkstad verkade tro att partikelfilter behövde bytas eller rengöras (trots att det ska vara underhållsfritt?)
Det beror förmodligen till stor del hur den körts och till viss del vilken typ av drivmedel som använts.

Korta sträckor är inte bra då DPF behöver komma upp i temperatur för att göra nytta och då är en längre körsträcka att föredra.

Jag har enbart kört på HVO100 som sotar mindre och har inte haft några problem, varken med spridare eller partikelfilter. Jag har inte ens märkt av någon regenerering.

Hos min förra arbetsgivare har jag haft kraftig rabatt på HVO100, och har hälften av rabatten kvar efter jag slutat så jag fortsätter att tanka där tillsvidare då priset på mackens billigaste diesel är samma.

Efter över 20år inom tunga transporter är min erfarenhet att RME ska undvikas till varje pris.

#1578484
EliotL skrev: sön 12 maj 2024, 11:01 Fick dock precis reda på att den skulle lämnas in på verkstad nu då den hamnat i limpmode, verkstad verkade tro att partikelfilter behövde bytas eller rengöras (trots att det ska vara underhållsfritt?)
Annars är tryckgivaren som mäter tryckfallet över partikelfiltret en vanlig felkälla. Det är vad jag förstår samma på 1,6D, 2,0D samt D2. Jag var inne på min 4e givare när min 2,0D såldes 2022, behövde dock lyckligtvis bara betala för en. Läs av felkoder , är givaren kass kan du byta den själv. Den brukar sitta till vänster om batteriet sett framifrån.

#1578487
Jallemet skrev: sön 12 maj 2024, 11:31
EliotL skrev:Fick dock precis reda på att den skulle lämnas in på verkstad nu då den hamnat i limpmode, verkstad verkade tro att partikelfilter behövde bytas eller rengöras (trots att det ska vara underhållsfritt?)
Det beror förmodligen till stor del hur den körts och till viss del vilken typ av drivmedel som använts.

Korta sträckor är inte bra då DPF behöver komma upp i temperatur för att göra nytta och då är en längre körsträcka att föredra.

Jag har enbart kört på HVO100 som sotar mindre och har inte haft några problem, varken med spridare eller partikelfilter. Jag har inte ens märkt av någon regenerering.

Hos min förra arbetsgivare har jag haft kraftig rabatt på HVO100, och har hälften av rabatten kvar efter jag slutat så jag fortsätter att tanka där tillsvidare då priset på mackens billigaste diesel är samma.

Efter över 20år inom tunga transporter är min erfarenhet att RME ska undvikas till varje pris.
Tack för tips!
#1578488
dieselputte skrev: sön 12 maj 2024, 12:46
EliotL skrev: sön 12 maj 2024, 11:01 Fick dock precis reda på att den skulle lämnas in på verkstad nu då den hamnat i limpmode, verkstad verkade tro att partikelfilter behövde bytas eller rengöras (trots att det ska vara underhållsfritt?)
Annars är tryckgivaren som mäter tryckfallet över partikelfiltret en vanlig felkälla. Det är vad jag förstår samma på 1,6D, 2,0D samt D2. Jag var inne på min 4e givare när min 2,0D såldes 2022, behövde dock lyckligtvis bara betala för en. Läs av felkoder , är givaren kass kan du byta den själv. Den brukar sitta till vänster om batteriet sett framifrån.

Tack så mycket, ska tipsa att de ska kika på det!

Hej, är intresserad av glasögonhål[…]

Ac

Slangen har ju redan gett sig och jag skulle def[…]

Hjälp: Oring till AC-kompressor

Vparts har ett kit med alla tänkbara oringar

Mhmmm, men då är det ändå l&[…]